založili. Dajž Pán Buoh, aby papež jedné pro chválu boží, pro prospěch spasení lida, darmo pro Boha dával pravé naučení křesťanstvu a nepletl se v boje a nedával obrokóv za peníze nestatečným a aby Krista následoval, buď nynější papež, i potom jiní. Ale zdá mi se, že ne brzo Kristovú cestú v pokoře, v chudobě a v práci pójde který, ač se písmo Kristovo i naplní. Neb biedné světa zboží zalehlo jest cestu Kristovu a všecky zmatky v duchovenství rozplodilo, pro něž jest svatokupecství plno lakomství a sváróv. Protož nebude svatokupecství z cierkve svaté vypuzeno, dokavadž zboží a panování od kněží nebude opuštěno. A že lakomství vždy přibývá, a zvláště mezi duchovními, protož třeba věrným se opatřiti, aby v lakomství a v svatokupecství neupadli a pilni byli diáblových chytrostí, jimiž vymlúvají svatokupecství i lakomství, aby je rušiti mohli.
Má diábel ještě tuto výmluvu, že když po dóstojenství biskupské neb jiné ku papeži přijdú, tehdy netrží nic ani o penieze mluví, aby bylo co dáno, jedné což bude chtíti dáti ten, jenž žádá dóstojenství. A tak papež neučiní svatokupecství, aniž bude vinen. K řeči té odpovídá skutek svatého Petra, jenž nechtě vzíti peněz od Šimona, aby nebyl účasten jeho kupecství, řekl jest: „Penízi tvoji buďte s tebú na zatracení, žes mněl dar boží za penieze kúpiti.“ I kto by mohl Petra a jiné apoštoly vymlúvati, by byli od Šimona penieze vzali. Ale snad die lucek: „Šimon jest řekl: ‚Vezměte penieze a dajte mi tu moc.‘ “ Ale tento nedie, než mlče, dá prvé aneb po tom, když již bude jemu dáno. A tak není kupčení. Ale tomu luckovi Hodek pekař neb Huoda hokyně odpoví, že když má chléb před sebú, a přijda někdo prvé, než vezme chléb, neb potom položí peníz, mlče, die Hodek neb Huoda, že ten kúpil jest chléb. Též i tuto jest. Protož dobře položeno, že svatokupecstvie jest zlá vuole k směnění duchovní věci