neberú, protož také darmo nedávají. I rozhřešení, i svěcení, i olejování, i jiných věcí duchovních. A z této řeči muož poznáno býti a z obyčejóv, kteréž zjevně vidíme v žákovstvu, že málo jest kněží, by svatokupecky nebyli svěceni a obrokóv nedošli. A tak že ti s jedné strany a jich biskupové s druhé strany v svatokupecství sú upadli. A že svatokupecství jest kacieřství, protož, když by se právě ohlédali, spatřili by, že sú mnozí kacieři. Aniž jest rozdíl, jedné kteříž sú výše v úřadích duchovních, že ti hojnější, ustavičnější a tučnější jsú svatokupci, a tak kacieři. Aniž jest pochybení v tom, by svatokupci nebyli kacieři, jakož světí praví. A papež, řečený Pascalis dí, že: „Zjevno jest, že svatokupci, jakožto najprvní a najvyšší kacieři, ode všech věrných mají zavrženi býti. A když napomenuti jsúc, neodstúpili by, od světských mocí mají potlačeni býti. Neb všickni hřiechové proti kacieřství svatokupecstvie jakožto za nic se nemají. To die ten papež. A svatý Řehoř: „Vám, kněžím, plače, mluvím, že mnohé vás, pro dary svěcenie že činíte, poznali sme, dar duchovní prodáváte a z těch zlostí hřiecha škoda zisk tělesný hromáždíte. Protož tehdy vám na pamět nepřijde, co hlas boží die: „Darmo ste vzali, darmo dajte. Protož před oči své nepoložíte, že v chrám vykupitel náš všed, stoly prodavačóv holubic převrátil a peníze penězoměncóv rozsypal? I kteří sú v chrámu božiem dnes, jenž holubice prodávají? Jediné ti, kteříž v křesťanství peníze od vložení ruky berú, skrze kteréžto vložení Duch svatý bývá dán z nebe. Protož holubice se prodává, když dar Ducha svatého za peníze se dává. Ale vykupitel náš stoly prodavačóm holubic převrací, neb takých kupcóv kněžství kazí. Protož svatá ustavení svatokupecské kacieřství potupují a zbaviti jich kněžství přikazují.“ Tak vše dí svatý Řehoř. A věda, že mnohými chytrostmi kněží se vymlúvají