[528r]číslo strany rukopisulakomstvím a lakotú, též Kristus[102]nad tím jinou rukou připsáno „pán“, maje proti ďáblovi bojovati, třmi ctnostmi se jest posílil, totíš pokorú, chudobú a skrovností.“ O pokoře znamenitě die anjel: „Naleznete nemluvňátko,“ totíš naleznete velebnost v pokoru proměněnie, mocnost nemocnú, múdrost mluviti neumějící. O chudobě die: „Rúchami neb plénkami obinuté.“ Neb on[103]za slovem následuje „plénkami obinuté“, označené symbolem pro vypuštění své chudoby příkladem žádost našie skúposti ukrotil a k milování chudoby aby nás přivedl. O skrovnosti[104]na okraji jinou rukou připsáno „pak“ die: „Položené v jeslech.“ Neb nalezeno jest děťátko od pastušek ne u prsí materských visuté, ale v jeslech položené, na znamenie, že nepřišel jest, aby krmen byl rozkošně, ale aby on jiné krmil, nám v tom dávaje naučenie, abychom sě rozkošně nepastvili, ale abychom jiným k prospěchu živi byli skrovně, slovem i dobrým příkladem jich poslúchajíc. A protož svatý Bernart, mluvě proti těm, jenž tomuto pokornému, chudému a čistému Ježíšovi narozenému odporni sú pýchú, lakomstvím a smilstvím, die[105]nad slovem jinou rukou připsáno „i“: „Ó, člověče, co si pečliv o královém stavení? Aj, král tvój leží, položen jsa v [528v]číslo strany rukopisujeslech. I co myslíš o drahém a pyšném oděvu? Aj, král tvój obinut jest v ztrhané plénky! I co usiluješ o zbor mnohých panoší? Aj, Spasitel tvój leží s volem a oslem! I co truchlíš po pánu a o králi? Aj, král slávy Panny Marie a Jozefa poddán jest byl poslušenství!“ To svatý Bernart.
Dále die: „A náhle sta sě s anjelem množstvie rytieřstva nebeského.“ Tuto evangelista pokládá anjelské radovánie, když die: „Sta se s anjelem,“ kterýžto jako první mezi jinými bieše zvěstoval Kristovo narozenie a[106]dopsáno nad řádkem „množstvie rytieřstva nebeského“, totíš anjelóv, kteřížto jménem rytieřstva sú nazváni. Neb bojují s ďábly o spasenie lidské. Jakož psáno jest v Zjevení ve 12: „Michal a anjelé jeho bojováchu s drakem.“ Tuto die svatý Beda: „Hodné jest bylo, aby veliký a silný zástup rytieřstva nebeského v ty časy zjevil se, abychom z toho mohli vážiti, že knieže a král jich, jenž se bieše narodil, král silný a mocný má býti v boji k přemožení moci ďábelské, aby smrtedlných lidí ne tak mnoho pokúšeli, jako by chtěli.“ A že Bóh a člověk narodil se jest Spasitel, lidem pokoj zvěstován bývá, jakož die dále: „Chválících Boha,“ totíš na[529r]číslo strany rukopisurozenie