[526r]číslo strany rukopisujest nám,“ totíš anjelóm i vám, totíš lidem, všem spolu, neb skrze něho pád lidský a anjelský má nahrazen býti. A die znamenitě „dnes“, neb kakžkoli bieše noc, však že noc částka jest dne přirozeného aneb že ta noc takú jasností boží byla osviecena jakožto najjasnější den. Jakožto bylo prorokováno v Žalmě 122: „Noc jako den byla osviecena,“ jenž jest Pán v městě Davidově. Kristus řečsky slove mazané, neb od stara dávna v Starém zákoně byli mazáni jedné králi a biskupové. A Kristus pán jest[92]„pán jest“ připsáno jinou rukou na okraji jest král i biskup. A protož dobře jest nazván mazaný, ne mazáním lidským, ale božským, neb v člověčenství pro nás přijatém byl mazán od Boha otce, nébrž ode všie svaté Trojice plností milosti. Jakož psáno jest v Žalmě 44:[93]nad řádkem nečitelný přípisek „Mazal tě Bóh tvój olejem veselé přes tovařiše tvé.“ Protož die svatý Jan v 3. kapitole, že dán jest jemu duch, „ne k mieře“, totíš lidí jiných, ale podlé všie plnosti a zbižnosti nad jiné všecky. Jakož die svatý Jan v 1. kapitole: „A z plnosti jeho všickni sme přijali. A to vám znamenie,“ totíš ne pyšným, ale pokorným a sprostným. „Naleznete nemluvňá[526v]číslo strany rukopisutko rúchami obinuté[94]nad tím jinou rukou připsáno „a položené v jeslích“; nad tím pak dopsán touž rukou latinský přípisek.“ Skrze, že anjel dal jest jim znamenie veliké pokory a chudoby, dal zvěstovati pastýřóm, že Kristus nepřišel jest, aby kraloval na tomto světě časně, jakožto učitelé židovští věřiechu, že by Kristus měl všecky[95]v edici podoba „světsky“ kralovati. Móž také býti řečeno, že to jest vlastnie znamenie Krista a Spasitele narozeného. A k tomu srozumění slušie znamenati, že ty věci, jenž se dály v Starém zákoně, byly sú podobenstvie nového, jakož die apoštol v 1. Korinthiorumcizojazyčný text v 10. Ale v Starém zákoně nalezujem dva spasitele židovská, ale nedokonalá, jenž sú byli podobenstvie Krista pána, dokonalého Spasitele. Prvý byl Mojžieš, jenž jej vyprostil z služby ejipské. Jakož psáno jest Exodicizojazyčný text v 3. Druhý byl Cyrus, jenž je vyprostil z vězenie babylonského. Jakož psáno jest Ezdrecizojazyčný text 1. A každý z těch, v nově urozený, narozen jest u veliké chudobě. Jakož známo jest u Mojžiešě v knihách Exodu, 2. kapitola, jehož nalezla byla dci faraonova na řece, plovúcieho v ošitce. A též praví sě o tom v knihách kostelních na Daniele proroka, že Astrages, král médský a perský,