[523r]číslo strany rukopisuvídanie anjela pro náhlé světlosti osviecenie. Znamenajmež ty věci, kteréž sú se v ty časy s pastýři dály tělesně.[89]Na okraji nečitelný latinský přípisek jinou rukou. V nás na každý den plnie se duchovně. Troje věc děje se o pastýřiech. Prvá, že anjel boží stáše vedlé nich. Druhá, že jasnost božie osvietila jest je. Třetie, že sú se báli bázní velikú, jelikožto k prvniemu die výklad na onu řeč čtenie, Matúš 18: „Anjelé jich vždycky [vidí]text doplněný editorem[90]doplněno z edice, v rukopisu chybí tvář otce mého, jenž v nebesiech jest.“ Veliké jest duostojenstvie duší tak, že každá z nich má od počátka narozenie svého anjela, sobě v stráž oddaného.“ A tak duovod jest, že anjela božieho máme podlé sebe, a to z mnohých příčin. Najprvé, jakož die David, aby nás ostřiehal: „Anjelóm svým přikázal jest o tobě, aby ostřiehali tebe na všech cestách tvých.“ Druhé, aby ty skutky, kteréž činíme, anjel boží spatřil. Jakož die sv. Pavel, 1. Corinthiorumcizojazyčný text 4: „Divadlo učiněni sme Bohu a anjelóm jeho.“ A David die: „V opatření anjelóv pětiť budu tobě, Pane Bože.“ Třetie, aby nás nutili utiekati od zlých, jakož psáno jest, Genesis 19: „Nutiechu anjelé Lota, řkúce: ‚Vstaň a pojmi ženu[91]následuje slovo „dceru“, označené symbolem pro vypuštění svú a dvě dceři, kteréž [523v]číslo strany rukopisumáš a poď ven, aby i ty v hřiešiech města toho nezahynul.‘ A když on prodléváše, pochopili sú anjelé ruku jeho a ruku ženy jeho a dvú dcer. I vyvedli sú jeho z města.“ Čtvrté, aby nás lenie a nestatečné k dobrému napomínali. Jakož psáno jest třetie Regumcizojazyčný text v 19. kapitole, řekl jest anjel k Eliášovi: „Vstaň, pojez a napí se! Neboť dlúhá zuostává cesta tobě. A on vstav ze sna, pojedl a napil se.“ A v Skutciech apoštolských v 12. kapitole čte se: „Anjel udeřiv Petra v bok, zbudil ho, řka: ‚Vstaň rychle!‘ I opadechu řetězové s rukú jeho.“ Páté, aby nášě dobré činy obětovali Pánu Bohu. Jakož psáno jest Thobiecizojazyčný text, 12. kapitola, řekl anjel k Dobešovi, když modléše se se slzami a mrtvé pochováváše. „A já obětovach modlitbu tvú Bohu.“ Šesté a poslednie, anjelé boží sú vedlé nás, aby nášě duše v odpočinutie věčné nosili. Jakož die čtenie, Lucascizojazyčný text 16: „I stalo se jest, umřel žebrák i nesen jest od anjelóv v lóno Abrahamovo.“ Jelikožto k druhému die se o pastýřiech, že jasnost božie obklíčila jest je, též i nás, i mnohým obyčejem osvěcuje. Najprvé s zadnie strany, aby každý z nás čas zle trávený opatřil a řekl s oniem dobrým králem Ezechiášem, jakož psáno jest Izaiáše 38: „Rozpomenuť toho všecka