[519r]číslo strany rukopisumají některakú komoru, v kteréž rodí. Nebo ptáček má hniezdo své a hovada mají peleše své. Ale blahoslavená Panna Maria, matka všemohúcieho Boha, královna světa a paní anjelóv, neměla komory vlastnie, ale v stáji a v obecnici. Také Jozef na té púti přivedl byl s sebú osla, aby na něm nesl pannu těhotnú, a vola, aby jej prodal v Betlémě, kdežto se bylo mnoho sešlo lidu, aby těmi penězi platila ztravu na cestě. A těma dvěma dobytčema učinil jest jeslé vedlé sebe, v nichžto blahoslavená Panna Maria položila dietě své. Tu die svatý Řehoř: „Narozen sa, v jeslech položen bývá, aby všecky věrné jakožto hovádka svatá pokrmem svého těla posílil, aby od pokrmu vnitřnie rozumnosti lačná nezuostala.“ Die výklad: „Pán v jeslech položen bývá mezi volem a oslem, aby se naplnilo proroctvie Abakuka proroka v 3. kapitole: „V prostředce dvú zvieřat poznán býváš.“ A podlé překládanie sedmnácti překladačóv die týž prorok: „Pane[n]„Pane] pan, slyšal sem sluch tvój a bál sem se, znamenal sem činy a užasl sem se prostřed dvú zvieřat. Neb byl proroku strach, že tak v pokorném miestě měl by položen býti Spasitel.“ A p[519v]číslo strany rukopisurotož znamenitě položil to slovo evangelista, kdežto latíně die „reclinavit eum“cizojazyčný text totíš „opět sklonila jest jeho“. Již zajisté bieše se sklonil, sstúpiv s nebe v život panny. Jakož o tom die David: „Sklonil jest nebe a sstúpil[o]sstúpil] ſtupil jest.“ Pak panna, porodivši ho, opět sklonila jest ho v jeslech. Nepoložila ho na vzpolehadlo zlaté, o němž die Písmo, Can.cizojazyčný text[86]Canticum canticorum 4ºcizojazyčný text: „Vzpolehadlo zlaté učinil sobě král Šalomún,“ ale v jesle hovad. A v ty časy naplnilo se jest, což jest potom skrze něho povědieno, Matúš 8: „Lišky mají jámy a ptáci nebeští hniezda, ale syn člověka nemá, kde by hlavu svú schýlil.“ Protož die tuto evangelista: „Neb nebieše miesta jemu v hostinnici.“ Hostinnice slove[p]slove] ſlowu miesto, v němžto přijímáni bývají, ale že Betlém město, to tehdy bylo plné lida, jenž byl přišel k dřieve řečenému vyznání, a protož ti, ješto byli mocnější, zastali sobě miesta větčie a prostrannějšie. A protož Jozef, ač jest byl z pokolenie králového, jakož svrchu řečeno jest, ale že nebyl bohat, a protož malé miesto měl. Také že Spasitel neměl miesta, kde by byl položen, jediné v jesle, aby se naplnilo