Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[518r]číslo strany rukopisuJezukrista skrze milost. Syn zajisté její bratr náš jest, jakož skrze Davida die: „Zvěstuji jméno tvé bratřím mým.“ A poňavadž syn její bratr náš jest, tehdy ona jest mátě nášě a přinucena bývá, aby nám, synóm svým hřiešným, spomáhala a péči o nás měla pro žádost materskú, nebo mátě nášě jest. „A plénkami jeho obinula.“ Pro velikú chudobu rúchami a plénkami vetchými obinula mláďátko sama svýma rukama. Neměla Panna Maria dievek poslúchajících k svému porodu, neb těch nenie potřebie, jedno pro bolest a núzi té, ješto rodí. A ta bolest ani núze neměla jest miesta v Panně Mariji, jenž porodila jest s velikú radostí a kocháním. A protož samať jest to přeslavné dietě vzala i obinula v plénky. Tu die svatý Beda: „Ten, jenž vešken svět rozličnú odievá okrasú, plénkami bývá obalen, abychom my první oděv zaslúžili přijieti. Ruce i nohy súženy bývají, aby ruce nášě k dobrým činóm roztaženy byly a nohy nášě na cestu pokoje zpraveny.“ A svatý Řehoř die: „Ó, předivné súženie a putovánie, kteréž [518v]číslo strany rukopisupodstúpil jest ten, jenž vládne vším světem. Od počátka chápá se chudoby a ji na sobě okrašluje. Chtěl jest zajisté ihned od počátka[85]následuje škrtnuté slovo „vše“ svých kolébek lidskú potlačiti pýchu. A protož ne toliko chtěl býti člověkem, ale nad to chudým člověkem. A chudú matku v světě vybral sobě, jenž nemějieše kolébky, aby v ní porozené mláďátko položila. Jakož dále se die: „A položila jeho v jeslech.“ Viz pokoru Spasitele našeho a požehnané matky jeho. Pokora Spasitele v tom okazuje se, nebo on, jsa Bóh najvyšší, jehož výsosti nižádný z anjelóv ani které stvořenie nebeské dosáhnúti nemóž, tak se jest pokořil, že ráčil jest položen býti v tak nízkém miestě, totíš v jeslech hovádek. Výklad k témuž: „Aj, kterak najvzácnějšie svátosti nad svátosti všech svatých v tak špatném miestě pokládají se! Kteréžto poznavše vuol a osel, zjevně sú klekli na kolena před stvořitelem svým, aby se to naplnilo od Izaiáše proroka, v 1. kapitole řkúcieho: „Poznal vól vládaře svého a osel jesle pána svého.“ Též pokora požehnané matky ukazuje se v tom, nebo všecka stvořenie blížiece se ku porodu,

X
85následuje škrtnuté slovo „vše“
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).