Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[517r]číslo strany rukopisuI die svatý Beda: „Město náše a vlast jest ona blahoslavená, do niežto na každý den skrze rozmnoženie ctnosti máme jíti. Ústavně na každý den z Galilee do města judského pospiecháme, když z světského obecenstvie u vyznávanie chvály vstupujem, daj náboženstvie a hořkost srdečného skrúšenie králi a ciesaři věčnému platiece.“ A vedlé výkladu, jakež za ciesařstvie Augusta a za vládařstvie Cyrina bráchu se do města svého, aby se přiznali a daň dali, takež nynie za ciesařstvie Kristova dajmež daň spravedlnosti a podstupmež jho Kristovo, jenž jest lehké, abychom přišli k odpočinutí duší, jenž jest nášě vlast. Die dále: „A staloť se jest,“ totíš božím zřiezením, „když biechu tu,“ totíš v Betlémě, „naplnili sú sě dnové, aby porodila,“ totíš devět měsécóv, „i porodi syna svého prvorozeného.“ Tuto popisuje evangelista porod duostojné Panny Marie, kdežto die: „I porodi syna prvorozeného.“ Ne, by Panna Maria jiné syny po něm rodila, jakož praví Helvidius kacieř, ale že před tiem ižádného neporodila. Protož i v zákoně jednorozenec byl obětován [517v]číslo strany rukopisuHospodinu a byl vyplacován v jednom měsieci, jakož psáno jest v knihách Numericizojazyčný text v třetí kapitole. A tehdy již byl prvorozeným nazván, buďto, že po něm ta mátě ižádného neporodila. Aj, v tomto porodu Panny Marie naplnilo se jest proroctvie Izaiášovo, cizojazyčný text: „Aj, Panna počne a porodí syna,“ totíš bez odevřenie panenského břicha. Jakož o tom Ezechiel prorok, 44: „Brána tato zavřená bude a neotevřela se.“ Porodila zajisté syna, totíš otce Boha, jakožto on urodil a rodí věčným rozením. O němž die skrze Davida: „Hospodin řekl jest ke mně: Syn mój si ty, já dnes porodil sem tě.“ Porodila syna svého vedlé přijetie člověčenstvie. Jakož o tom die svatý Pavel, Galat.cizojazyčný text[84]Galatas 4: „Poslal Buoh syna svého na svět učiněného z ženy,“ totíš z moci Ducha svatého zpuosobeného v životě panenském. Porodila jest také i syna našeho, totíš k našemu užitku. Jakož zpieváme na veliké mši: „Dietě narozen jest nám a syn dán jest nám.“ I znamenitě die „prvorozeného“. Neb před tiem ižádného nebieše porodila vedlé těla, ale po něm ny všecky rodí a činí syny božie i bratry syna svého

X
84Galatas
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).