[517r]číslo strany rukopisuI die svatý Beda: „Město náše a vlast jest ona blahoslavená, do niežto na každý den skrze rozmnoženie ctnosti máme jíti. Ústavně na každý den z Galilee do města judského pospiecháme, když z světského obecenstvie u vyznávanie chvály vstupujem, daj náboženstvie a hořkost srdečného skrúšenie králi a ciesaři věčnému platiece.“ A vedlé výkladu, jakež za ciesařstvie Augusta a za vládařstvie Cyrina bráchu se do města svého, aby se přiznali a daň dali, takež nynie za ciesařstvie Kristova dajmež daň spravedlnosti a podstupmež jho Kristovo, jenž jest lehké, abychom přišli k odpočinutí duší, jenž jest nášě vlast. Die dále: „A staloť se jest,“ totíš božím zřiezením, „když biechu tu,“ totíš v Betlémě, „naplnili sú sě dnové, aby porodila,“ totíš devět měsécóv, „i porodi syna svého prvorozeného.“ Tuto popisuje evangelista porod duostojné Panny Marie, kdežto die: „I porodi syna prvorozeného.“ Ne, by Panna Maria jiné syny po něm rodila, jakož praví Helvidius kacieř, ale že před tiem ižádného neporodila. Protož i v zákoně jednorozenec byl obětován [517v]číslo strany rukopisuHospodinu a byl vyplacován v jednom měsieci, jakož psáno jest v knihách Numericizojazyčný text v třetí kapitole. A tehdy již byl prvorozeným nazván, buďto, že po něm ta mátě ižádného neporodila. Aj, v tomto porodu Panny Marie naplnilo se jest proroctvie Izaiášovo, 7ºcizojazyčný text: „Aj, Panna počne a porodí syna,“ totíš bez odevřenie panenského břicha. Jakož o tom Ezechiel prorok, 44: „Brána tato zavřená bude a neotevřela se.“ Porodila zajisté syna, totíš otce Boha, jakožto on urodil a rodí věčným rozením. O němž die skrze Davida: „Hospodin řekl jest ke mně: Syn mój si ty, já dnes porodil sem tě.“ Porodila syna svého vedlé přijetie člověčenstvie. Jakož o tom die svatý Pavel, Galat.cizojazyčný text[84]Galatas 4: „Poslal Buoh syna svého na svět učiněného z ženy,“ totíš z moci Ducha svatého zpuosobeného v životě panenském. Porodila jest také i syna našeho, totíš k našemu užitku. Jakož zpieváme na veliké mši: „Dietě narozen jest nám a syn dán jest nám.“ I znamenitě die „prvorozeného“. Neb před tiem ižádného nebieše porodila vedlé těla, ale po něm ny všecky rodí a činí syny božie i bratry syna svého