[449v]číslo strany rukopisuProtož ktož chce v milosti boží prospievati a statečně neb užitečně slovo božie slyšěti a kázati, má mieti trpělivost do sebe, kterážto zbraňuje člověku ote všeho protivenstvie a vzácna činí člověka Bohu a skrze to korunu vezme člověk v nebeském království. A to železné oděnie dává Spasitel a řka, Luc.cizojazyčný text[4]Lucas, 21. kapitola: „V trpelivosti vaší vlásti budete dušemi vašimi.“ O tom také die sv. Pavel, Romanorumcizojazyčný text, 5. kapitola: „Zámutek dělá trpelivost a trpelivost zkušenie a zkušenie naději a naděje nezahanbí, neb láska božie rozlita jest v srdcích[b]v srdcích] ſrdcy vašich skrze Ducha svatého, kterýžto dán jest vám.“ A sv. Jakub 1: „Všecku radost mějte, bratřie, když v pokušenie rozličná upadnete, vědúce, že zkušenie viery vašie trpelivost činí a trpelivost dielo dokonalé má, abyšte byli dokonalí a cělí a na ničemž nedostateční.“ A v knihách Ecclesiasticicizojazyčný text 2: „Všecko, cožť bude přiloženo, přijmi a v bolesti strp a v pokořě tvé trpelivost měj, [450r]číslo strany rukopisuneb v ohni zkušeno bývá zlato a střiebro, ale lidé přijímatedlní neb vzácní u výhni upokořenie.“ A že zlato milosti božie nemóž býti očištěno skrze oheň zámutku bez příčiny olova, to jest statku tělesného, protož vydal pán Kristus tělesný statek k živení. A ten dobřě jest znamenán skrze olovo. Nebo jakožto olovo jest najlacinějšie, avšak potřěbné mezi lesky neb kovy, též statek tělesný mezi jinými věcmi potřěbnými k životu. O tom die Jeremiáš, 6. kapitola: „Ztráveno jest, darmo olovo rozpustitel rozpustil. Neb jich zbožie nejsú ztrávena.“ Neb jakožto obaleno bývá zlato olovem u výhni, aby zlato bylo zachováno, též ti, ješto sú u milosti boží, mají mieti malú potřěbici tělesnú. O tom die apoštol, 1. Timoteovi, 6. kapitola: „Ničehož sme nevnesli do tohoto světa, aniž odnésti co móžemy. Ale majíc pokrm