Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

tyto radostné noviny a řkúce „Viděli sme pána.“ Neb tak sú ho nazývali pánem a mistrem, jakož sám praví, Jan, 13. kapitola: „Vy nazýváte mě mistrem a pánem. A dobřě diete, semť zajisté.“ A na tom znamená sě láska apoštolská, že to dobré, kteréž poznali, inhed svému tovaryši oznámili. Neb to jest pravá láska božie, že když člověk jest obdařen boží milostí, buďto uměním aneb jiným darem, aby toho jiným udielel k svému i jiných spasení. O tom die sv. Petr, lacizojazyčný text, 4. kapitola: „Každý, jakož jest vzal milost, druhému jie podávajíce jakožto dobří vládaři mnohotvárné milosti božie, aby ve všěch poctěn byl Bóh.“ A protož die prorok v žaltáři: „Spravedlnosti tvé neskryl sem v srdci mém, pravdu tvú a spasitedlné věci tvé pravil sem.“ A Izaiáš, 21. kapitola: „Kteréž sem slýchal od Hospodina zástupóv, dome izrahelský, zvěstoval sem vám.“ Pak die dále: „A on,“ to jest Tomáš, „řekl jim,“ to jest apoštolóm, nevěřě jich rozprávění, leč by dvěma smysloma najjistějšíma to shledal. Neb viděnie a dotčenie najjistější sú smyslové. A protož sv. Jan, chtě jistotu svého svědectvie, vydaného o pánu Kristu, pověděti, i die, lacizojazyčný text, 1. kapitola: „Což viděli sme a slyšeli a rucě nášě pěstovaly o slovu života.“ A takéž tuto Tomáš chtěl býti ujištěn o vzkřéšení pána Krista těma dvěma smysloma, to jest viděním a dotčením. Protož řekl: „Leč uzřím v rukú jeho probodenie hřěbóv a sáhnu ruku mú v bok jeho, neuvěřím.“ Vizmež tuto velikú nedóvěru Tomášě, že ani apoštolóm chtěl věřiti o vzkřéšení pána Krista. Ale chtěl dřieve viděti znamenie umučenie na jeho svatém těle, a ne toliko, aby viděl, ale aby sě dotýkal šrámóv jeho. A co je těch, ješto nevěřie ani proročskému ani apoštolskému písmu ani čtení svatému, ale chtie vždy znamenie mieti. A zvlášť o těle a krvi pána Krista, přijímaní pod obú zpósobú, nevěřiece býti spasitedlné křesťanóm, leč by uzřěli znamenie. Jakožto Židé, o nichž die pán Kristus, Jan, 4. kapitola: „Leč znamenie

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).