tať nedovede jinam než do pekla.
Vediž mě od vožíraní k střídmosti,
abych neskusil skrz to těžkých teskností!
Jistěť nám synuom a dcerám na tom jest málo,
[245] kdyby se nám za mládí to pohodlí stalo,
že nás vodí a nosí před škodným pádem:
to jest vše s lehčejším základem.
Ale když nám k vosmnácti letuom pospíchá,
toť rodičuom má býti pravá útěcha,
[250] zvedú liť syny a dcery ku polepšení.
V pravděť v tom mají nemalé utěšení,
nebť ne na tom dosti, aby člověk zplodil,
ale aby se plod Bohu i lidem hodil.
Též, otče najmilejší, přistój ku paměti,
[255] při čemž žádám tvé naučení míti.
Najprv statek svuoj abych uvedl v úpravu,
jímž bych stál bez poškvrny svého stavu,
přátely znaje, jak mám s nimi hodovati,
a služebníky pravé od levých rozeznati.
[260] Mým útratám potud aby byla míra,
pokudž by nebyla v měšci škodná díra,
neb měšec když zděraví, hotovým veta –
a těžko dobýti statku v tato léta.
Žádám, otče, že mi neráčíš za zlé míti
[265] a mne v tomto vyslyšeti,
postúpíš liž mi které schrány k bytu,
a hosté do domu ke mně že se poskytú,
ve vší kratochvíli ať jim dostojím,
slušně nakrmím i napojím.
[270] Ale tomu, prosím, nedopúštěj dostati,
abych měl s kým škodně o peníze hráti,
nebť mnozí umějí dozrale uklátiti
a hospodáře častou pobídkú usaditi.
A tuť na něm mnohý vyhrati hledí,
[275] co by on měl dáti do roka čeledi.
Škodnátě to věc a nelibá,
zdařiž Pán Buoh, ať jest mne v tom chyba!
Račiž mne naučiti hostinské ctnosti,
ať jich poctím v šlechetnosti,
[280] v jídle a pití účastnost přední aby měli,
pokudž nás k tomu Pán Buoh nadělí.
Rozprávky naše při dobrým kvasu
ať jsú napřed o Pánu Bohu příkladem času,
v jeho přikázaní abychom chodili,
[285] žádajíc jemu býti najvíc milí,
kvasy takové abychom uměli míti,
pomnějíc na to, že máme umříti.
Dále pak v rozličné kratochvíli
můžeme sobě býti bez škody milí.
[290] Jakáť jest to věc o peníze hráti!
Zdaliž nemuož lepší kratochvíl nastati?
Čísti ale předkuov zachování,
pokudž ukáže v kronikách sepsání,
nebo rozkázati na loutnu hudci sříkati,
[295] nebo zpěvákuov ponuknuto buď zpívati,
bude liť pak skokuov a zápasníkuov píle,
i nechť i ti přičiní kratochvíle,
a by pak i dva páry kolcuov spustil:
toho všeho aby raději dopustil,
[300] než by v svém domě k škodnému hříchu
měl škodně hráti, i ku posměchu.
Neb ve jhře muož každý znáti,
žeť nemohú všickni vyhrávati.
Ktož prohrají, tiť se hněvají,
[305] a proto na sobě toho znáti nedají.
Tu již ďáblové radostí pleší.
že takový proti Pánu Bohu dvakrát hřeší.
A ktož vyhrávají, tiť jsú veselí,
ale jistě té radosti v Bohu nevseli.
[310] Všickni neujdú před Bohem šrámu,