[Naučení Ludvíka z Pernštejna rodičům o vlastním vychování]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. V H 30, 1r–108v. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

tať nedovede jinam než do pekla.

Vediž mě od vožíraní k střídmosti,

abych neskusil skrz to těžkých teskností!

Jistěť nám synuom a dcerám na tom jest málo,

[245] kdyby se nám za mládí to pohodlí stalo,

že nás vodí a nosí před škodným pádem:

to jest vše s lehčejším základem.

Ale když nám k vosmnácti letuom pospíchá,

toť rodičuom má býti pravá útěcha,

[250] zvedú liť syny a dcery ku polepšení.

V pravděť v tom mají nemalé utěšení,

nebť ne na tom dosti, aby člověk zplodil,

ale aby se plod Bohu i lidem hodil.

Též, otče najmilejší, přistój ku paměti,

[255] při čemž žádám tvé naučení míti.

Najprv statek svuoj abych uvedl v úpravu,

jímž bych stál bez poškvrny svého stavu,

přátely znaje, jak mám s nimi hodovati,

a služebníky pravé od levých rozeznati.

[260] Mým útratám potud aby byla míra,

pokudž by nebyla v měšci škodná díra,

neb měšec když zděraví, hotovým veta –

a těžko dobýti statku v tato léta.

Žádám, otče, že mi neráčíš za zlé míti

[265] a mne v tomto vyslyšeti,

postúpíš liž mi které schrány k bytu,

a hosté do domu ke mně že se poskytú,

ve vší kratochvíli ať jim dostojím,

slušně nakrmím i napojím.

[270] Ale tomu, prosím, nedopúštěj dostati,

abych měl s kým škodně o peníze hráti,

nebť mnozí umějí dozrale uklátiti

a hospodáře častou pobídkú usaditi.

A tuť na něm mnohý vyhrati hledí,

[275] co by on měl dáti do roka čeledi.

Škodnátě to věc a nelibá,

zdařiž Pán Buoh, ať jest mne v tom chyba!

Račiž mne naučiti hostinské ctnosti,

ať jich poctím v šlechetnosti,

[280] v jídle a pití účastnost přední aby měli,

pokudž nás k tomu Pán Buoh nadělí.

Rozprávky naše při dobrým kvasu

ať jsú napřed o Pánu Bohu příkladem času,

v jeho přikázaní abychom chodili,

[285] žádajíc jemu býti najvíc milí,

kvasy takové abychom uměli míti,

pomnějíc na to, že máme umříti.

Dále pak v rozličné kratochvíli

můžeme sobě býti bez škody milí.

[290] Jakáť jest to věc o peníze hráti!

Zdaliž nemuož lepší kratochvíl nastati?

Čísti ale předkuov zachování,

pokudž ukáže v kronikách sepsání,

nebo rozkázati na loutnu hudci sříkati,

[295] nebo zpěvákuov ponuknuto buď zpívati,

bude liť pak skokuov a zápasníkuov píle,

i nechť i ti přičiní kratochvíle,

a by pak i dva páry kolcuov spustil:

toho všeho aby raději dopustil,

[300] než by v svém domě k škodnému hříchu

měl škodně hráti, i ku posměchu.

Neb ve jhře muož každý znáti,

žeť nemohú všickni vyhrávati.

Ktož prohrají, tiť se hněvají,

[305] a proto na sobě toho znáti nedají.

Tu již ďáblové radostí pleší.

že takový proti Pánu Bohu dvakrát hřeší.

A ktož vyhrávají, tiť jsú veselí,

ale jistě té radosti v Bohu nevseli.

[310] Všickni neujdú před Bohem šrámu,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety a 25 dny; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).