neby[F2r]číslo strany rukopisulo pod spuosobem chleba tak mnoho jako pod spuosobem vína a pod spuosobem vína jako chleba.
1. příčina
Druhé proto, že někteří, obojího pohlaví, mužského i ženského, nacházejí se, od přirození vína nepijíce, ani ho číti mohouce, aby v pochybnosti spasení svého nestáli a nezdálo se jim, jako by nepřijímali celého Krista. Jakož i posavád, i nikdá takoví k tomu nemají nutkáni býti.
2.
Třetí proto, nebo v některých krajinách dostatku vína nemají, aby mohlo všemu lidu k užívání postačiti.
3.
Naposledy proto, aby větčí vážnost a uctivost té velebné svátosti mohla býti; nebo snáze se někdy malou nešetrností pod spůsobem vína při podávání nežli pod spůsobou chleba v příhodě zmaří. Také pro nemocné nemuože se dlouho chovati pro zvoctění. Však proto, když se pod jednou spuosobou přijímalo nebo přijímá, nikdá obojí spůsob přijímání se netupil a netupí těch, kteří by řádně, náležitě a vážně v jednotě a poslušenství církve svaté obecné přijímali.
4.
Ačkoli jakýs traktátík český teď v nově vydaný v sobě neprávě obsahuje (v kterémž i jiní bludové a nedostatkové se nacházejí), jako by koncilium konstanské teprva před sty a čtyřidceti lety mělo uvesti přijímání pod jednou spůsobou a pod obojí složiti anebo (jak ten, kterýž to všetečně vydal, snad domnívá se) potupiti, ješto není toho tak.