Theo[E4r]číslo strany rukopisuphinus biskup byl na milost přijat, ale aby jako lejk přijímal a místa kněžského aby neužíval, rozuměje pod jednou spuosobou přijímání s lidem obecným, kteříž nejsou kněží.
Koncilí agaten. Can. 102
Zanechám jiných koncilí, kdež pod jednou se chválí i stvrzuje a jako za právo v církvi usazuje. Však i pod obojí, že své místo v jedné víře a v jednotě církve svaté muože míti, dopouští a vyhlašují.
Pod jednou spuosobou nacházíme, že jest někde podáváno bylo hned v času apoštolském, ačkoli širočejí pod obojí toho času nežli pod jednou.
Přijímání pod jednou
O čemž Haymo vyklad činíc na ty slova svatého Pavla k Korintuom, kdež zmínku činí o svátosti oltářní takto: Nepochybujeme, spůsob přijímání pod obojí že jest starší a v prvotní církvi vicejí obyčejný. Však také přijímání pod jednou spůsobou, zvláště pro nemocné, věřím, že jest byl v užívání u starých otcuov.
Haymo
1 Kori. 11[98]1 C 11,23–29
Z řeči také svatého Ignacia můžeme porozuměti, že za jeho času také místy pod jednou podáváno bylo. Nebo kdež píše k Efezským, poroučí, aby nepřevráceným smyslem lámali chléb, kterýž jest lékařství nesmrtedlnosti.
Ignacius byl za času apoštoluov a byl po svatém Petru apoštolu v Antiochí třetím biskupem, o čemž svatý Jeroným píše.
O vínu tu žádné zmínky nečiní. O chlebu hmotném nemůže se tu rozuměti, nebo z jedení chleba hmotného nesmrtedlnost nemuože se dáti, než toliko živnost tělesná (majíc v sobě časnou smrt) se až do času zachovává. Ale kdož jí ten nadpodsta[E4v]číslo strany rukopisutný