[D3r]číslo strany rukopisubiskupa, aby mohli s pokojným a dobrým svědomím v jednotě a v poslušenství církve svaté obecné svátost oltářní pod obojí spuosobou přijímati.
Přijímání pod obojí spůsobou dopuštěno.
I věděti nejprvé máte, že jest se to stalo skrze bedlivou snažnost Jeho Milosti Ferdinanda, císaře římského, uherského a českého etc.cizojazyčný text, krále etc.cizojazyčný text, pána našeho nejmilostivějšího. Kterýžto Jeho Milost císařská po všeckna tato léta, když jest rozdělení mezi křesťany v reliji počalo se rozmáhati, ráčil otcovským a svatým spůsobem o tom přemýšleti, kterak by takové rozdělení v náboženství a nevole mezi křesťany mohly vyzdviženy býti. Zajisté ráčil to dobře znáti, kterak z nesrovnání a rozdílův v náboženství mohlo by mnoho zlého všemu křesťanstvu přijíti, majíc jeden k druhému tajnou nechut. Jakž pak jest se to několikráte shledalo, když jsou měli potentátové křesťanští hotovou snažností (předkem ke cti a chvále Boží a pro obhajování a zastání spolu ouduov svých křesťanuov, kteříž jsou od nepřítele a žíznitele krve křesťanké Turka sužováni a trápeni byli) pilnost přičiniti a jednomyslně s ochotností (jsuc jako za jednoho člověka) Turku odolávati a křesťany chrániti; přitom daleko jiný spuosob (ano nespuosob musim říci) jest se našel, kterak jsou se sami křesťanští potentátové a páni svařili, jeden proti druhému války zdvíhali, sebe vespolek sužovali, mordovali a hubili, svou moc a své statky jeden proti druhému vynakládali, chudíc se vespolek. Což aby