smysliti máme, totižto že jest posel Boží, a to pro veliké a znamenité věci, na kterýchž našemu dobrému a pravému blahoslavenství velmi mnoho záleží. Též Johel píše: A vydám zázraky na nebi i na zemi. Johel v 3. Těmito slovy opět Buoh skrze proroka ráčí se k této hvězdě zázračné přiznávati a původem jejím se býti praví. Též onen Darius, král médský a kaldejský, takovou slávu samému Bohu připisuje, že on jest původ a ředitel divův, řka: On jest vysvoboditel a spasitel, čině znamení a divné věci na nebi i na zemi, kterýž vysvobodil Daniele z jámy lvové. Dani. v 6. Ačkoli se tuto neděje ze jména zmínka o této hvězdě, však se také v to slovo znamení pojímá, neb jest znamením a zázrakem velikých věcí. A tak z těch všech i jiných mnohých, kteříž se v zákoně Božím obsahují, důvodův, můžeme porozuměti a poznati, že nic jiného původem není této hrozné kométy a předivné hvězdy kromě samého Boha. Což my znajíce, nechtějme sobě toho takového zázraku příkladem zoufalých a zhovadilých lidí lehce považovati, ani jakým přirozeným věcem nebo příhodě aneb trefuňku připisovati, ale v vážnosti a podivení ji majíce, jakožto skutku Božího a znamení hrozného se lekejme a za příčinou její na ty věci, na kteréž nám sluší veliký pozor míti, se rozpomínejme.
O druhém
Dvě příčiny daly se Pánu Bohu k tomu, aby tu tak zázračnou světlost zasvítil. Nejprvé,