nepřipouštějí, ale jako věcí obyčejnou a matnou pohrzejí. Však my, dbáme-li co na radu Páně, máme k ní hlav i srdcí naších pozdvihnouti, totiž poznávati, že jest obzvláštním skutkem Božím a znamením hrozných věcí, kteréž Buoh v hněvu svém na tento svět pro jeho zlosti připravil a uvesti uložil, kterýmžto znamením jak bezbožným hrozí a k svatému pokání napomíná, tak pobožných potěšuje a v pobožnosti utvrzuje.
Užívejmež tehdy náležitě tohoto zázraku, totiž obraťme se v celém srdci k Bohu svému a onť nás zbaví ran hněvu svého, nebo Buoh nepřestane toho působiti a konati, co nám tato kométa předpovídá, by pak svět na to nedbal a to všecko sobě v posměch kládl, leč by pokání svaté činil, tuť by se Pán upokojiti a hněv svuoj odvrátiti ráčil, jakož i skrze proroka zaslíbil (Ezech. 18). Bude-li pokání činiti lid tento ze zlého svého, o kterémž jsem mluvil proti němu, činiti budu i já pokání nad zlým, kteréž jsem umyslil, abych učinil jemu. Jerem. 18. Protož jsem z té příčiny sobě uložil a umínil dnes o takové kométě vůbec k vám promluvení učiniti a to, což by vám potřebného bylo, ne podlé spůsobu hvězdářského, než podlé theologitského, oznámiti a řeč učiniti podlé těchto čtyř artikulův.
Nejprvé: Taková zázračná světlost odkavad svůj původ má.
Druhé: Jaká se k tomu dala příčina, aby taková