O svatém Řehoři.
Přijměte kázn a mé řeči, a budeť vám probytečno. Die svatý Bernart: Všecky lidi rovny jest vyvedlo přirozenie; cožkoli zlého neb dobrého člověku příde, to má svój pochop z snažnosti kázni a pořádu, neb z obmeškánie. Protož potřebie jest kázni a pořádu ve všem, aby to dobré, ješto činíme, vzácnějšé bylo v svém pořádu. Neb nenie na tom dosti, abychom činili dobré, ale abychom to, co j’ dobré, kázní a pořádem a snažností osdobili. K tomuť nás Písmo napomíná řka: Spravedlně čiň, co j’ spravedlné! Protož tento věrný sluha boží a rozšafný, jehož byl Hospodin ustavil nad svú čeledí papežem, jehož den dnes pamatuje kostel, jako by k nám řekl slova ona: Přijměte kázn a mé řeči, a budeť vám probytečno. Neb netolik jest jměl na tom dosti, by ty vyvedl v kázni a v šlechetnosti, ješto za ňho byli, ale i nám i těm, ješto po nás budú, psal uče, veda, napomínaje, aby nám byly řeči jeho probytečny. Neb ze všech učenníkóv on jest najviec psal, kak by sě v kázni upřiemého úmysla v svých obyčejích lidé jměli. On jest velmi vtipně neupřiemé úmysly, aby sě jich vystřiehali, ukazoval, ješto sě i k dobrým činóm přiměšijí. Protož přijměm kázn a řeči jeho, a budeť nám probytečno.
Dlúhé jsú řeči a veliké knihy tohoto svatého učenníka; ne všichni všech mohú jmieti. Ale ať krátce řku, chcem li prospěti, držme kázn a pílnost sebe jmějme ve čtveré věci: Jedno v myšlení, druhé v řeči, třetie v činech, čtvrté v trápení těla svého. Myšlenie jsú v srdci, z něhož pochodí zlé neb dobré. Protož srdce slušie najprv vší pílností ostřéhati. Die svatý Bernart: Darmo kto chce potok vysušiti, nezahradí li, odňovadž teče.