Žaltář klementinský

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII A 12, 13r–136r. Editoři Kreisingerová, Hana, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Vznik edice byl podpořen projektem Grantové agentury České republiky č. 20-06229S První tištěný staročeský žaltář (filologická analýza a kritická edice).

[Generovaný obsah]

rovná chvála, věčná velebnost. SymbAth1,7 Jakýž otec, takýž syn, takýž i svatý duch. SymbAth1,8 Nestvořený otec, nestvořený syn, nestvořený i duch svatý. SymbAth1,9 Nesmierný otec, nesmierný syn, nesmierný duch svatý. SymbAth1,10 Věčný otec, věčný syn, věčný i svatý duch. SymbAth1,11 Ale však ne třie věční, ale jeden věčný. SymbAth1,12 Jakož ne třie nestvoření ani třie nesmierní, ale jeden nestvořený a jeden nesmierný. SymbAth1,13 Takež všemohúcí otec, všemohúcí syn, všemohúcí svatý duch. SymbAth1,14 Avšakž ne třie všemohúcí, ale jeden všemohúcí. SymbAth1,15 Takež bóh otec, bóh syn, bóh i svatý duch. SymbAth1,16 Avšakž ne třie bozi, ale jeden bóh. SymbAth1,17 Takež hospodin otec, hospodin syn, hospodin i svatý duch. SymbAth1,18 Avšak ne třie hospodinové, ale jeden hospodin. SymbAth1,19 Nebo jakožto znamenitě kterúž koli osobu boha a hospodina skazovati křěsťanskú pravdú nutíme sě, takež tři bohy nebo hospodiny řéci křěsťanským ustavením zabraňujeme. SymbAth1,20 Otec ot ižádného jest neučiněn ani stvořen ani urozen. SymbAth1,21 Syn ot otcě samého, ne učiněn jest ani stvořen, ale urozen. SymbAth1,22 Duch svatý ot otcě a syna, neučiněn ani stvořen ani urozen, ale východen. SymbAth1,23 Proto jeden otec, ne třie otci, jeden syn, ne třie synové, jeden duch svatý, ne třie duchové svatí. SymbAth1,24 A v téjto trojici nic prvé ani potom, nic většie ani menšie, ale cělé tři osoby sú věčny sobě a sú rovny. SymbAth1,25 Tak, jakož skrzě všě, jakož juž dřieve řečeno jest, a trojici v jednosti, a jednost v trojici čstěna buď. SymbAth1,26 A protož ktož chce spasen býti, tak o trojici rozuměj. SymbAth1,27 Ale potřěbno jest k věčnému zdrav́ú, abyi vtělenie hospodina našeho Jezu Krista věrně věřil. SymbAth1,28 A proto jest viera pravá, abychom věřili a skazovali, že hospodin náš Jezus Kristus, boží syn, bóh a člověk jest. SymbAth1,29 Bóh jest z podstavy otcovy přěd věky narozen a člověk jest z  podstavy mateře v světě narozen. SymbAth1,30 Svrchovaný bóh, svrchovaný člověk, z dušě rozumné a člověčiemu tělestv́ú podstojě. SymbAth1,31 Rovný otcu podlé bostvie, menší otcě vedlé člověčstvie. SymbAth1,32 Jenž však člověk sa i bóh, však ne dva, ale jeden jest Kristus. SymbAth1,33 Ale jeden ne proměňú božstva v těle, ale přijětím člověčstva u bozě. SymbAth1,34 Jeden ovšem, ne u haněnie podstavy, ale jedností osoby. SymbAth1,35 Nebo jako dušě rozumná a tělo jeden jest člověk, takež bóh a člověk jeden

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety a 7 měsíci; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).