Kdo se hněvá, nejsa syt, neboť jest blázen, nebo vyjednaná[5]eufemismus za „vyjebaná“ řit.
Ne proto jím, abych mohl syt býti, ale proto jím, abych mohl živ býti.
Tak živ buď, jako by měl zítra umříti, a tak dělaj, jako by měl věčně živ býti.
Proti palici není šermu ani žádného fortele, nedávaj statku žádnému, dokud duše v těle. Mnozí dali sobě dětem tu palici vzíti, na stará kolena musili nouzi a psotu tříti. Však to jinak můžeš před smrtí kšaftem zříditi, dáš tomu, kdo tobě bude najlépe hověti. Kdo pak prvé svůj statek rozmejtí, ten jest hoden tou palicí bití.
Co sním a spím, to jest muoj díl, o tom dobře vím. Co udělám pro chudého, to jest povinnost křesťana každého. Co pak statku najvíc nachovám, tím své ženě po mé smrti hned jiného muže ptám. Jestli po sobě nic nezdědím, soud přátelům na rathauze vosadím. Byť mne pak položili v kostele, o můj statek nesrovnají se bez fortele.
Čí jest kráva, drž se rohův i vo[A5r]číslo strany rukopisucasu, dokud jsi mlad, nech hry a nemař času. Máš-li co po starších, hleď toho nemrhati, neb po šedesáti letech nebudeš moci dělati. Dobrý a neučiní než dobře, pro žádnou nouzi ani hoře. Než který z bláznovství po starších statek utratí, přijde v nouzi, bude sobě s erbem stýskati. A zoufalství za nim co v patách chodí, vedouci ho k tomu, co mu škodí.
Přílišná dobrota mnohým škodí, neb často k škodě a chudobě přivodí.
Když chceš jinému dobře učiniti, aby sám nouze netrpěl, máš na to pozor míti. Čiň najprv dobře sobě samému, a cožť zbude, z toho uděluj příteli svému.
Psotnému nikdá dobře nedělaj, leč kdo se chce živiti, v tom rozdíl měj.
Pamatuj na to, že máš počet z vládařství svého vydati, uměj sobě z mamonny přátely dělati. Dokud moc máš, hleď se s potřebnými zdělovati, neb po tvé smrti budou na to jiní hodovati.
Kteří lidé pracují rukama svýma těžce, jest jim potřebí přivírati měšce.
Tu jest dobře, kde se měšec s rukou va[A5v]číslo strany rukopisudí