Anděl.
Podlé Písma svatého máte zachovati[nh]zachovati] záchowati poslušenství
k jedné[ni]jedné] kgedné každé dobré i také zlé vrchnosti.
A zvláště pak to činiti za slušné se nám uznavá,
když táž[nj]táž] taž vrchnost dobrého a ctnostného života užívá[nk]užívá] vžiwá.
Ďábel[nl]Ďábel] Diabel.
Jestliže by vám pak kdo zápověd císaře římského[nm]římského] Ržimſkého z strany pití předkládal, jako byšte proti ní co činili, dajte[nn]dajte] dáyte mu tu odpověd, že jest Jeho Milost císařská toho opravdu nemínil, než toliko že jest se dal poněkud namluviti, jako by najvyžší rady i také někteří najznamenitější dvořané jeho též se opíjeli, ale však nic méně když všecky jiné zápovědi a nařízení jeho v moc svou a v držení přijdou, tehdy že k zachování tohoto také potom dosti času bude.
Jaká[no]Jaká] Jaka zkáza[np]zkáza] zkaza zemím a neposlušenství mezi poddanými skrze pití přichází.
Anděl.
Když blázen statku a vzáctnosti důjde,
tehdy moudrost a nerozum vše mu jednostajně[nq]jednostajně] gedno ſtáyně bude,
aniž sobě rozumně bude moci uvážiti[nr]uvážiti] vwažiti,
co by jemu aneb také zemím a poddaným jeho slušné mohlo náležeti.
A[ns]A] A a protož takový, ať se varuje,
kdožkoli lidi na tomto světě spravuje,
aby nezavedl sebe samého[nt]samého] ſameho
[G1r]číslo strany tisku[25r]číslo strany rukopisua nepřišel do zatracení věčného.
Ďábel.
Jestliže by pak někteří řekli, že skrze pití země zkaženy bývají, aniž také časův válečných, aneb kdyžkoli sic s opilými lidmi můž o jaké potřebné věci aneb jaké náležité nařízení jednáno a obmejšlíno, ani také skrze takovou jejich nestřídmost k čemu mírnému přivedeno býti. I těm a takovým můžte tu odpověd dáti, že znamenitá a mocná knížetství[nu]knížetství] Knižetſwij, panství, jednoty a města v těch zemích, v kterýchž se pití od starodávna zachovává, nalézají[nv]nalézají] nalezagij se[nw]se] gſe, jichžto správce i také obyvatelé daleko méně nevěry a zlosti neb nepravosti uživají, nežli v těch místech, v kterýchž toliko na[nx]na] ná střídmosti, múdrosti a velikém bohatství lidé[ny]lidé] Lide všecky své věci zavazují a stavějí. A nýbrž, že daleko větčí a škodnější nepravosti a zlosti (jako přílišné a přirození odporné smilstvo) bez přičiny mordové a tak i nesmělosti se nacházejí. Též také, že daleko spíše[nz]spíše] ſpiſſe a snáze poddaní od pánův[oa]pánův] Panúw svých dědičných aneb jiných vrchností odstupují nežli služebníci náši, kdež pak mnoho by se jim příkladův[ob]příkladův] přikladůw (kdyby nechtěli se hněvati) předložiti mohlo.
Anděl.
Kdož ožralce chválí[oc]chválí] chwalij a vyzdvihuje,
ten právě podlé nich k bláznovství přistupuje,
neb kdyby sic rozumu užívati[od]užívati] vžiwati chtěl,
[G1v]číslo strany tisku