Počíná se instrukcí[a]instrukcí] Inſtrukcy pana Hanuše z Švorcperku s předmluvami, artykulemi a rykmy, jakž tu pořád postaveny jsou
Léta[b]Léta] Leta Páně[c]Páně] Panie MDXXXVIII
[A2r]číslo strany tisku[2r]číslo strany rukopisuĎábel[d]Ďábel] Diabel k poslu pekelnímu mluví.
Běž spěšně do všech zemí
a daj tyto listy na znamení
všem pitelům a našim služebníkům.
A to ku potupě Krista a jeho následovníkům.
Přitom napomeň jich s pilností,
ať tomuto naučení a přikázaní našemu činí dosti.
A to pod uvarováním[e]uvarováním] vwarowánim hněvu našeho a nebeského království[f]království] kralowſtij.
Opilec k tovaryši
Připijímť, příteli, vilkum tento
a přimlúvám[g]přimlúvám] primluwám se za tovaryše toho,
aby se ho též nechybil
a tak aby mu se také kvas náš zalíbil[h]zalíbil] zalibil.
Přitom aby se s námi seznámil
a ďábel jej též jako nás omámil[i]omámil] omamil.
A protožť štrajchovanou dám,
neb tě nevelmi často vídám,
jakž když sme se ono byli spolu opili,
pomníš-li, co sme do sebe mnoho vína vlili.
Ješto když já na to spomenu,
musím se smáti najméně[j]najméně] naymeně hodinu.
A jistěť já při takovým kvasu rád bývám,
a protož tuto plnou a vrchovatou na to dávám.
Anděl boží mluví.
Bůh ráčil jest člověku rozumu půjčiti,
nechtěje ho hovadu rovnati.
[A2v]číslo strany tisku[2v]číslo strany rukopisuA to proto, aby jeho užívaje[k]užívaje] vžiwage,
mohl poznati, co ho s dobrého[l]dobrého] dobreho svozuje.
Ale však jest čeho litovati,
kdo se sám[m]sám] ſam smí o něj připraviti.
A to jiným ožralým bláznům věříc
a jejich zlých šlépějí[n]šlépějí] ſſlepěgij následujíc[o]následujíc] náſledugic,
jako by něco dobrého[p]dobrého] dobreho smejšleli
a skrze pivo neb víno toho dovozovali.
A protož uctivě se jich chci ptáti,
jaký[q]jaký] Jaky užitek z toho mohou znáti,
když se často opijí
a skrze to hrdlu, statku, poctivosti i duši uškozují.
Předmluva.
Ačkoli nepochybná naděje jest, že jeden každý[r]každý] každy kdožkoli v bázni boží rozumu užívati[s]užívati] vžiwati chce, to při sobě snadně uvážiti[t]uvážiti] vwažiti a zřetedlně najíti může, jak přílišné pití a naprosto zhovadilé ožralství člověku ouraz a škodu na duši, těle, statku i poctivosti znamenitě a nenabytě přináší, však proto těm, ješto rozpustile, nevážně a i nelidsky v tom se ve dne i v noci kochají, neškodné býti jest se vidělo k spasitedlnému napomenutí (tak, aby poznati mohli, co jim z toho dobrého a poctivého přichází) předložením obojího, totiž andělského[u]andělského] Andělſkeho i také ďábelského[v]ďábelského] ďábelſkeho naučení, něco o tom krátce sepsati, aby [A3r]číslo strany tisku