[Sbírka kázání založených na legendách]

Moravský zemský archiv (Brno, Česko), sign. G 10, č. 456, 195 fol. Editoři Janosik-Bielski, Marek, Svobodová, Andrea, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

ry[72r]číslo strany rukopisutieřský člověk, jenž protiv svým nepřátelóm bojovati miení, najméně musí míti čtverú brani a odění jakožto ščít, helm neboli přielbici, pancieř a meč, každý duchovní rytieř božie má míti čtvernásobní braň a oděnie duchovnie, totiž dokonalú pravú vieru, pevnú naději, lásku k milému bohu a k svému bližniemu a dobré skutky. Pak tú braní takových ctností oblečen byl a bránil se jest ten duostojný rytieř boží, milý svatý Jiří, i svítězil nad svými nepřátely, totiž nad svým vlastním[is]vlastním] wlaſtniem tělem, nad světem a nad šeredným diáblem. Měl jest zajisté[it]zajisté] zagiſtu plnú dokonalú vieru miesto ščíta. A to ukázal v ten čas a v tu chvíli, když viděl, že Dacian ciesař nutieše křesťany, aby se modlám klaněli a diábelské modly následovali, že vystúpiv mezi všemi jinými lidmi, bez strachu udatně vzvolal řka: „Omnes dii gencium demonia, Dominus autem celos fecit.“cizojazyčný text[72]sr. Ps 95,5 „Všichni bohové, kteréž pohané následují, jsú diáblové. Ale hospodin, ten jest sám i nebe i zemi stvořil.“ Měl také svatý Jiří pevnú naději k milému bohu miesto helmu neboli miesto přielbice, a to tím kusem ukázal, když veliká ukrutnost bieše proti křesťanóm a že mnozí křesťané, bojiece se smrti, viery jsú zapřeli a ustupovali. Tehda svatý Jiří, maje pevnú naději v milém bohu, [72v]číslo strany rukopisujiných křesťanóv svým učením a radú těšil a posiloval. Také jest měl lásku k milému bohu a k svému bližniemu miesto meče. A to takto dosvědčil: když shlédl mezi křesťany veliký strach a protivenstvie, ješto pohané protiv nim vedli, tehda pro takové bezprávie a pro záhubu křesťanskú u veliké lásce, ježto měl k svému bližniemu a k milému pánu bohu, napřed hlavy své pod meč pochýlil. Také jest měl svatý Jiří odění dobrých skutkóv miesto pancieře. A to ukázal tím obyčejem, neb jsa člověkem bohatým, všechno své rúcho a odění rytieřské, keréž sobě obyčejem světským byl zjednal, i jiné kratochvíle světské opustil a k božie službě úplně se poddal. Neb jako pancieř brání a odievá všeho těla, takéž skutkové dobří okrášlují a bránie člověka duše od nepřátel nevidomých. A protož příkladem svatého Jiří takovým oděním a takovú duchovní braní máme se brániti, neb skrze to nad nepřátely svými svítězíme a přijdeme do královstvie nebeského. A toho máme figuru a podobenstvie v knihách Iudicum, capitulo XVIII.cizojazyčný text[73]sr. Jdc, kapitola 18: Jakož synové Dan, toho pokolenie, nebyli přijali dielu mezi jinými dvanácti pokoleními. Tehda zberúce se a připravivše se v své bojovné odění,

X
isvlastním] wlaſtniem
itzajisté] zagiſtu
72sr. Ps 95,5
73sr. Jdc, kapitola 18
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).