anjelské a lidské stvořenie v nebesiech panna Maria posazena jest a povýšena. A toho máme figuru a podobenstvie psáno v Třetích knihách Královských, capitulo II.cizojazyčný text, slovy takovými: „Positus est thronus matri Salomonis, quae sedit ad dexteram eius.“cizojazyčný text „Postavena stolice mateři Šalomuonově, jenž seděla na pravici jemu.“ I řekl k ní král, syn jejie: „Pros, matko má milá, neb nenie podobné, bych tvář svú odvrátil, totiž bych tobě čeho odpověděl, zač prositi budeš.“ Podlé kteréhož podobenstvie rozuměti móžem, že naší královně panně Marii stolice a seděnie zjednáno jest, tudiež pod pánem bohem najblíže. Aniž jest podobné, by pán náš Kristus menšie jest matce svéj ukázal nežli Šalomún svéj, jenž jest nade všecko stvořenie povýšena. A protož podobně panna Maria mezi pánem bohem a mezi námi, jeho stvořením, jakžto u prostředku usazená, zvlášče pro nás hřiešné proto, aby v nebi mezi pánem bohem a mezi námi vedla úřad jakžto věrná naše řečnice a úmluvčie, jenž mezi stranami prostředek vede. Jakož o nie praví svatý Bernart: „Advocatam premisit peregrinacio nostra, que tanquam iudicis mater et mater misericordie fideliter et efficaciter salutis nostre negocia pertractabit.“cizojazyčný text „Siroba naše vyslala před sebú řečnici, jenž jakžto máti sudieho a jakžto matka milosrdenstvie věci spasenie našeho věrně a statečně jednati bude.“ Ona jest prostřed nás. Onať jest ta, skrze kterúž jsme došli milosrdenstvie tvého, pane bože. Ale proč