[Sbírka kázání založených na legendách]

Moravský zemský archiv (Brno, Česko), sign. G 10, č. 456, 195 fol. Editoři Janosik-Bielski, Marek, Svobodová, Andrea, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

ke zlému myšlení, ke zlé žádosti i také ke zlému skutku, a tím hřiechem ten jistý diábel mnohé lidi duchovní i světské, muže i panny i také ženy zklamává a zavozuje, jenž hlavy své nevědúce, kterak je najprvé proměniti, mají rozličné obyčeje v nošení rúch na hlavě, vymýšlejíce ono čepce, ono věnce, nevědie, kterak se v tom postaviti mají, vznášejíce hlavy své k pýše a k chudému člověku, k bližniemu svému, stydí se hlavy své pokloniti. O takových mluví prorok Izaiáš, capitulo 3.cizojazyčný text: „Elevate sunt filie Syon, et ambulaverunt collo extenso.“cizojazyčný text „Pozdvihly jsú se dcery Sion a chodily jsú hrdlem zvedeným.“ Ten jistý diábel hlavu téjto hřiešnice drahně časuov k takovéj pýše vznášel, ale když skrze pokání z jejieho srdce vypuzen bieše, tehda tu jistú hlavu, ješto ji dřéve pyšně vznášela a ku pýše strojila, tu potom k nohám milého Krista velmi pokorně sehnula a poklonila. Vzpomínala dobře na ta slova, kteráž svatý Pavel praví, řka takto: „Jakož jste úduov svých poddávali nečistotě a k hřiechu, takéž poddajte jich zase slúžiti k dobrým skutkóm v poctivosti.“ Druhý diábel, totiž diábel smilstvie, ten panuje v zraku a v očí. A toho máme duovod a podobenstvie na králi Davidu, jenž uhlédav Bersabé, krásnú ženu, manželku Uriáše, ana se umývá, pak skrze to vidění a takový zrak zapáli se v jejie lásce, a spáchal s ní skutek cizoložstvie. A podlé toho zjednal dále, že muž jejie, ten rytieř Uriáš, od nepřátel u boji zabit bieše, dal jemu list zapečetěný, aby jeho podal úředníkóm a vládařóm jeho, v němž jim psal, přikazuje pod milostí, když by s nepřáteli boj podjíti chtěli, aby toho rytieře napřed jako na špici šikovali; tak se i stalo, že hned s prvniemi zabit bieše. A protož hleď, k čemuť připravuje cizoložstvo. A protož prosí prorok v Žaltáři řka: „Hospodine, odvrať oči mé, aby marnosti neviděli!“ I znamenati muožem, jak velice zrak svatú Maří Majdalenu byl obklíčil, jenž častokrát oči své nestydlivě s smilnú slechka žádostí na mužskú tvář vrhla a obrátila a pak jakož se zrakem svým a očima svýma takového hřiechu dopustila. Takéž proti tomu očima svýma zase odčinila a diábla toho vyhnala. Neb s svých očí tolik trpkých slz vypustila, že jimi nohy milého Krista jako u potoce ščedře a dobře omyti mohla. O takové vodě takových slz mluví svatý Řehoř super Ezechielemcizojazyčný text řka takto: „O, felix aqua, per quam omnis pariter morbus diluitur.“cizojazyčný text „Ó, přeščastná voda, totiž slz srdečných, jimižto nečistota všelikého hřiechu omyta a očištěna

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).