a napomíná ke dvojí věci. Jedno, abychom trpělivi byli v mukách a v protivenství. A to vymlúvá v tom slově, jakož praví řka „muožete li píti kalich“. Druhé klade se jim na příklad tu, kdež praví „kterýž sem já pil“. A protož kalich někdy v Starém zákoně bylo jest náčiní jakožto čéše aneboli řepice, z kteréhož jsú lidem nemocným dávali píti nápoj lékařský. A pak duchovním rozumem a podobenstvím písmo svaté pokládá a vyčítá o pití z kalicha. A protož znamenaj, že jeden kalich slove pokušenie diábelského. A o tom kalichu praví Jeremiáš prorok, capitulo XXI.: „Calix aureus Babilonis in manu Domini inebrians terram.“cizojazyčný text „Kalich zlatý z Babylona v ruce boží opojí zemi a víno jeho budúť píti všichni lidé.“ Skrze kalich babylonský znamenává se diábelské pokušenie, jenž pokušuje člověka v něčem pěkném a rozkošném tohoto světa biedného, potěšuje člověka, aby jeho tím snadnějí mohl zklamati. Pak takový kalich, totiž pokušenie diábelského, tehda jest v ruce božie, když jemu pán buoh přepustí člověka pokusiti. Neb diábel nemuož člověka pokusiti, leč jemu od boha přepuščenie dáno. A toho kalicha podává čert všem, když jich pokúšie. Než někteří jsú, ješto jeho nepřijímají, jako ti, ješto se takového pokušenie brání a protiví. Ale druzí je přijímají, jako ti, ješto jemu v jeho pokušení