Některé nad to i čijí sě neb rozličné jiné věci. A v člověku je ta živost opět nad to, že má rozum, jímž muož mezi hodným a nehodným, mezi zlým a dobrým, mezi pravým a křivým rozeznati. Ale nad to nade všecko předivné spojenie člověčenstvie s Božstviem, jako dnes pamatujem Syna Božieho, pravého Boha, v pravém člověčenství narozenie, když jest v sobě našeho pod anděly poníženého přirozenie ráčil nad anděly povýšiti. A kto by to mohl, jediné ten, ješto jest ve všem všemohúcí. Co li nesnadno všemohúciemu? Ó, nevýmluvné divnosti v takém spojenie jednoty bytí Božstvie a člověčenstvie, že dřieve pro tu jednotu spojenie toho Buoh sě narodil, Buoh trpěl, Buoh umřel, ano jest to jen v člověčenství bylo! A opět dieme: Kristus svú mocí vstal, svú mocí v nebe vstúpil, svú mocí divy činil a jest roven Bohu Otci, ano jest to jen podlé Božstvie jeho! A však pro tu jednotu muož to vše právě o Kristu rčeno býti. Divná a předivná to jednota v Kristu jednom Božstvie s člověčenstvím, ješto jest sě v tomto slavném Syna Božieho narozenie ukázalo. Neb jakož v Božské věčné slavnosti vždy jest bez počátka Trojice v osobách a jednota v podstati, takéž podobnú jakús protivností v Synu Božiem počala jest Trojice býti, že tři jsú v něm podstati a viec budú: to jest Božstvie, tělo a duše, ale vždy jest jen jednota v sobě, že jeden jest jen Kristus, Syn Boží i syn matky svaté. A jakož to, že jsú v Božské jednotě tři osoby nerozdielné v strany Božské podstati, ješto jest vždy jen jedna, ani to, že jen jednota v Božství, umenší poctu, by proto tří pravých nebylo osob, takéž tuto v Pánu Kristu, že jest jen jedna osoba, nesmiesí ani zboří tří oněch podstatí; neb pravé Božství, pravé tělo člověčí a pravá duše jest v jednom Kristu, ješto jest proto jen osoba jedna. A tak jest v něm jedno, jest dvé, jest tré. Jedno jest, že jest jeden Kristus v své osobě. Dvé jest, že jest v něm dvoje při