ztrátu v své cti vezme a pokutu a ohyzdu. Aj, nenie noze ohyzdno, že nemuož téhož jako ruka učiniti, neb jako oko, ale když svého činu nebude moci, má ohyzdu; belhavá slóve. Též o ruce, též i o oku. Takéž větší, rozumnější, duchovnější, světější podlé svého položenie mají činiti větší, rozumnější, světější činy. A nejenť jsú zřejmi činové tělesní, takéť jsú někteří i nezřejmí činové duchovní. Protož ne o jednostajnýchť mluvím skutcích, ale kteříž k čiemu stavu příslušejí, ten ty čiň. A tak die svatý Bernart k těm, ješto sě mimo jiné duchovnými pravie: Nenie nám zaháleti při obecném Božiem přikázaní, ale zkusiti máme, co jest vuole Boží dobrá, co sě jemu líbí, a co jest jeho vuole v svrchování. Ktožť s rozšafností tu snažnost přiloží k svým takovým skutečným duchovným činóm nad jiné povýšenějie, takéť Buoh v svých zvláštních dařiech povýší jeho. A tak opět svatý Bernart ponúká i nadto, co jest k spasenie dosti, řka: Dobré jest, aby člověk i nadto, nežli jest k spasení dosti, činil své činy v šlechetných skutcích. Dosti jest k spasenie držeti Božie přikázanie, ale ku převýšenie sluší rady držeti svatého čtenie. Dosti jest k spasenie strpěti pokorně protivenstvie, ale ku převýšení sluší až radovati sě v protivenství. Dosti jest k spasení jen ku potřebě a jen s pravdú sbožie, ale ku převýšení sluší, vše prodadúc a chudým rozdadúc, jíti po Kristu. A tak i ve mnohém, o němž by bylo mluviti dlúho, v němž podlé šlechetnosti převýšenie bude převýšenie i v odplatě.
Třetie svatý Petr v utrpení na kříži skonal svuoj život a tak povýšen s kříže sšel v nebeskú radost. Takéž i my skrze mnohá protivenstvie musíme jíti do královstva nebeského. Takť jich jest nás předešlo mnoho, takť i po nás puojdú, takéž i my máme jíti. Řeklť jest Kristus: Já vám tak zpuosobuji královstvo, jako jest mně zpósobil muoj otec. Když jest Kristus, bez hřiechu přišed na svět, nevyšel z světa, by netrpěl, co sě my pak chceme nadieti v hřieše přišedše i v hřieše sě starajíce, aby nám nebylo trpěti