die svatý Pavel: Přemoz, to jest tuto řekl žaltářník: hledaj pokoje; a to jest pak zřejmo, že vše jest jedno, ode zlého sě odchýliti a dobré činiti, jako i to, že v dobrém má býti zlé přemoženo. Aj, jakť vévody krále jednoho, ač řečí rozličnú, a však k jednomu ponúkají! Protož přemoz zlé v dobrém, a tak sě odchýlíš ode zlého dobré čině a pokoj nalezneš.
A jakž koli mnoho jest toho, ješto k vítězstvu ponúká bojovníka, však zvláště jistá naděje odplaty velmi práci oblehčává. Protož kniežata světská, když čáka jest k boji, pasují rytieře, čest i dary slibují, a skrz to budú udatnější. A tak král Saul chtě, by někto podstúpil obra a bil sě s ním, že jest to těžké bylo, slíbil troji velikú věc, kto by jej přemohl, a to pak učinil David. Slíbil jedny dary užitečné, druhé rozkošné a třetie ctné. Slíbil velikým sbožím nadati jej, tožť užitečné; slíbil dáti svú dceru, tožť rozkošné; slíbil všecko pokolenie otce jeho zbaviti dani a svobodna učiniti, tožť ctné. Ale že Davidóv boj s tiem obrem zvláště znamenává, ješto jest Kristus podstúpil ďábla a přemohl, nebudu o tom nynie řeči jmieti. Protož jiné obecné dary znamenajte, jimiž od dávna, jakž kroniky svědčí, vítězi jsú darováni! A ty troje nalézáme: rúcho, pokrm a zvláště počest. Čte sě v kronikách starých, že afrikánské knieže, kterýž byl v boji znamenitě dobrým druhem, dal jemu rúcho zlaté řka: Tatoť oděv sluší silnému muži, jakýž jsi ty; neb jakož zlata nepřemóž oheň, ani rez zlepce, tak jest nepřemohla tebe moc nepřátel, ani zemdlila rez leností. K témuž podobné čtem o machabejském Jonatě Židu, že, když často porážel své nepřátely, král syrský poslal jemu v dar drahé rúcho k znamenie udatstvie a aby slul přietel králóv. A odtud jest pošlo, že rytieři chodie v zlatě. Druhé vítězóm dávají dobrý pokrm. Čte sě o rytieři jednom v Králových knihách, že, když byl v pobití dobrým