dobře přisáhati. My nalézámy v svatém čtení, že jest buoh sám přisáhl. My také nalézámy v tajnici boží, že svatý Jan viděl jednoho anjela přisáhajúce, ten stáše na zemi a na moři a ten přisáháše při živém bohu, jenž od věkóv do věku živ byl jest i bude. Také my čtemy, že jsú dobří lidé v starém zákoně přisáhali, a také čtemy, že dobří a svatí lidé v novém zákoně jsú přisáhali. Tiem my hanieme kacíře, ti pravie, že i na pravdě nemají přisáhati, řkúce, že Šalomún praví, ktož mnoho přísah strojí, ten bude naplněn mnoho hřiechóv, neottejde li ta rána od toho domu, kto také na pravdě přieliš mnoho přisáhá, ten bude lidem i bohu nevzácen. Také praví svatý Pavel: víno jest dobro pití a nenie zlo, avšak jeho nemá člověk mnoho přieliš píti, neb od opilstvie přichodí přieliš mnoho zlých věcí. Takéž přichodí od přísah, kterakž jsú koli pravé, mohú jich tak mnoho přisáhati, že bude hřiech a hanba. Mají všichni přisáhati při boze i při jeho svatých, mají také přisáhati na svatých čteních a na svacených oltářích neb na svacených křížích, také mají ruku vzhuoru proti nebo držeti a při boze i při svatých přisáhati, tak mají přísahy činiti. A ktož jinačejie přisáhá, ten činí proti křesťanské vieře, a ktož toho usvědčen bude třmi svědky, toho má duchovnie právo kléti a svěcké právo má jej ranami kázati. Těch má ran čtyřidceti býti, anebo funty země peněz. Pakli bude kto tú vinú třikrát usvědčen, tomu mají ruku utíti. Mohú za to zprávně přiséci, co se jest stalo, což v tu dobu jest a což člověk ještě chce učiniti. A bude li který člověk jat na právě a ten nemóž prost býti, aniž dá sto hřiven anebo přiseže, že chce něco jiného učiniti, a on jej na to pustí prosta. Má li on tu přísahu s práva plniti, cíli nemámy, pravíme, ješto on jie nemá plniti, a že on jie jest před bohem prázden. Někteří mistři