Tak což jest onomu jměl učiniti, to jemu samému má jeho rychtář vyšší učiniti. Toho mají dobrý příklad v Mojžiešových knihách, jako na těchto knihách napřed stojí. Ten rychtář nemá potom ižádné moci, by k tomu co mohl překaziti, aniž jest kto dlužen jeho súdu poslušen býti ani hledati, doniž v tom upadení práva stojie.
Když obecní posel nebo biřic své právo potratí proti rychtářovi, já tak pravím, že kdyby on nepopravil, jako správně má, a když správně pověděti má a zatají a povie to, což tajiti má, on má trpěti královu kázeň, to jest třidceti ran dubovú metlú, ješto jest na dva lokty zdéli.
Komuž ústa budú uřezána nebo uťata nebo oči vybodeny nebo komu budú uši uřezány nebo jazyk uřezán nebo komuž mezi nohami uřezáno bude nebo jemu jinak zkaženo bude, ktož ty věci druhé druhému učiní, tomu mají též učiniti. Ktož druhého ochromí na rukú neb na nohách neb na holenech nebo na hnátech, tomu mají za jednu ruku také ruku utieti a za dvě obě ruce utieti, takéž i za nohy. O prst neb o nožný palec zvláštie pokuta. Ktož druhému zub vyrazí, tomu mají též učiniti. Nemají ijedné viny rychtářovi dáti, ač bude tak popraveno, chtie li ty penieze vzéti, jimž se jest škoda stala, a tomu dobře učiniti, co stojí při nich, ale ne při rychtářích. A skládá li jeden člověk druhému penieze, tehdy má také rychtářovi skládati penieze. Za chromotu jest ustaveno někde rychtářovi deset funtóv té země peněz, někde viece, někde méně, podlé zemských práv podlé obyčejóv. Za prst nebo za palec dostává čést což za chromotu posazeno bude. Chtie li ty škody dáti, kterýmž se to přihodí, to stojí při nich samých a při žádném jich příteli, leč pustie na koho, komuž ránu dadie nebo učinie, nebo jemu lají, neb jej křivě omluvie, neb to mají skládati podlé