Anselm z Canterbury: Naučenie svatého Anselma o poctivosti z nábožné milosti ku přijímání těla božieho a o užitciech zámutka zde na tomto světě trpících

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII B 6, 66v‒72v. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci projektu č. LM2015081 „Výzkumná infrastruktura pro diachronní bohemistiku“ (akronym RIDICS).

<<<10<67r67v68r68v69r69v70r70v71r>>10>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

rep[69r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcetánie a odmlúvanie smrt za nás přijal. A jakož kdyby kto přijma pilule i žval je, užitku by žádného neměl, ale brž nechut, a hnul by se k vývratu, tak máš rozuměti duchovně o lékařství[e]lékařství] lekarzſtwim zámutku, nebo jakož někdy lékařstvie tělesné nenie užitečno, ne proto, by zlo bylo, ale proto, že ktož přijímá, neřádně přijímá, tak pro nezpósobilé srdce a tvrdé a odmlúvavé čištěnie zámutku moci nemá, jakož zjevno jest na faraonovi, kerýžto čím viece byl tresktán, tiem viece srdce své zatvrzoval. O takých die David: Zkazil[f]Zkazil] zkaſzyl si je, pane bože, od učištěnie, totižto od zámutka, vzdálil si je, keréž s’ měl očistiti.

Druhým obyčejem tělo čištěno bývá krve púštěním z žil nebo baňkami. Tak zpověd podobná jest k krvi púštěnie z žil a zámutek podoben jest k krvi púštěnie baňkami. A znamenaj, jakožto krev zlá ruší tělo, takéž hřiech, jenž u písmě[g]písmě] pieſmie nazván jest krev, ruší srdce člověčie. Skrze žílu, z niež teče krev, znamenávají se usta, nebo jakožto z žíly zaťaté krev jde na očištěnie těla, tak srdce; skrze usta pochází žalost na hřiechy a to na očištěnie duše z té krve. David žádal vysvobozen býti a řka: Bože, bože zdravie mého, vysvoboď mě z krví, totiž z hřiechuov, jenž mě hubí na duši jako zlá krev tělo. [b]označení sloupceSkrze púštěnie krve baňkami k zámutku příslušie, neb kolikkolivěk smutkóv buoh v srdce upúštie, tolikrát jakžto pušťadlem jeho čistí. Ale znamenaj, že potřebie jest, aby tělo člověk shřel a rozvlažil dříve, než krev pustí, proto, aby nebolelo, když pušťadlem udeří. Takéž srdce člověčie potřebuje, aby bylo shřeto[7]shřeto: shrzeto ohněm ducha svatého, aby člověk lechce mohl snésti zámutek i úraz zámutka, kdežkolivěk a od kohokolivěk by se stal. Neb die svatý Augustýn: Oheň božie milosti všecky věci těžké lechky činie.

Druhé čištěnie zlata jest skrze oheň a železa pilníkem. Takež zámutek čistí duši, jakžto oheň zlato, jakožto die svatý Augustýn: Což oheň zlatu, takéž činí zámutek spravedlivému, totižto jakož oheň čistí zlato od trosk, takéž zámutek čistí duši, aby se svietila jako zlato před hospodinem. Protož o mučedlníciech psáno jest v knihách: Múdře pokusil jich jakžto zlata v kamnách, totiž v ohni. Tiem ohněm pokúšen byl Job, jenž die: Pokusil mne jakožto zlata skrze oheň. Také zámutek čistí spravedlivého, jako pilník železa. Protož kolikkolivěk zámutkuov buoh přepustí, tolikrát duši čistí, neb jakožto nuož, kterýmž nekrájejí, zerzavie a jakožto meč, kteréhož z nožnic nikdy nevynímají, také zerzavie, takéž srdce člověčie bez zámutka ve rzavost duchovní

X
elékařství] lekarzſtwim
fZkazil] zkaſzyl
gpísmě] pieſmie
7shřeto: shrzeto
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 17 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).