A tak se stalo. I když tu krev myli vuodú, všecka se krev s kosti smyla doluov, a kost v své barvě zuostala jakožto dřieve. Tedy král vece druhému synu takéž jakož i prvnímu, aby krev púštěl, a v té jisté krvi přikázal svým, aby onu kost omočili a jako dříve na slunci sušili a potom vodú myli. Když byla myta ta jistá kost, jakož i dříve krev se s ní všecka smyla, a kost v své barvě ostala. Vida to král i vece najmlazšímu: „Musíš i ty také krev púštěti takéž jakož i bratří tvoji.“ A když se to stalo, že kost otce jeho v krvi omočena byla a na slunci vyschla bíše, myjíchu tu kost vodú i strúháchu, avšak krev od ní nemohla se odmyti jako dříve. Viděv to král, vece jemu: „Ty si pravý syn jeho, neb krev tvá z této kosti pošla, ale bratří tvá oba sta ženimčice, ne z pravého lože, ale z tajného cizoložstva. Protož tobě to dřevo přisuzuji i tvým budúcím.“ A když se to stalo, všickni chváléchu toho krále múdrost, že tak múdře ty bratry rozsúdil.
Najmilejší! Tento císař jest Pán náš Ježíš Kristus, jenž bojoval proti králi ejipskému, to jest proti diáblu, a všecko ztratil i utratil a naložil na tu válku, takže neměl kde hlavy skrýti; a nic více neostalo, jediné jedno dřevo, totižto kříž svatý. Z toho dřeva ktožkoli v paměti umučení Kristovo mieti bude, kterakž by koli nemocen byl, to jest kterýmiž by koli hříchy obvázán byl, zdraví nabude, totižto všech hříchóv prázen bude, ač k tomu přistúpí skrúšení srdečné, zpověd svatá a dosti učinění, ač podobně k tomu bude moci přijíti, kromě malomocného, totižto zúfalého, jenž zúfá nad milosrdenstvím božským, jako Kain, Ezau, Jidáš, Saul a jiných mnoho. Ale skrze ty tři syny znamenávají se tří stavové lidští: Skrze prvého syna mocní a bohatí, jimžto dáno jest v dole i svrchu, totiž v zemi i v povětří […]text doplněný editorem[28]chybějící text pýchy, a všecko s nichž pokání smyje. Skrze druhého syna znamenávají se súdce duchovní i světští; a ty zachází voda lakomství, když pro dary křivý súd vydávají. Ta dva syny nikakež nemóžeta ovoce kříže svatého okusiti, neb nejsta pravá syny, ale z cizoložstva. Skrze třetího syna, najmlazšího, znamenávají se sprostní křesťané, jichto krev nemóž smyta