[Gesta Romanorum]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III E 48, 148 f. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

neumí na zemi, jediné já.“ Uslyšev [to]text doplněný editorem[19]doplněno podle rkp. GestaB, GestaU Tiberius, ihned kázal jeho stieti a řkl: „By se toho jiní naučili a to v obyčej vešlo, za nic by nestálo zlato ani stříbro.“

Najmilejší! Tento Tiberius znamenává některaké lidi, jenž prvé, jenž prve než k duostojenství přijdú, pokojní a pokorní sú, ale když duostojenství dosíhnú, však opak obrátí. Jakož obecné přísloví jest, že cti mění mravy, ale řídko v lepší. Ale řemeslník, jenž jest dal ctí sklenici, jest chudý, jenž bohatému dává dary. A když se jemu nelíbí, udeří jimi o zemi a nechce jich přijíti. Pakli by chudý zase přijal je, více proti němu v hněvu zaže se a jemu všecko, což má, pobéře, a naposledy hrdlo jemu odejme.

Bieše některaký césař, jenž měl jedinkú dceru velmě milú, jížto udělal sien krásnú, v nížto přebýváše s jednú děvečkú najmilostnější, nikam nevycházíše. Však mějíše své posly, jenž běháchu sem i tam. A cožkoli se vně stalo, to všecko jim rozprávěli, kakžkoli i tajné věci byly. Pro kterýžto běh tak dcera toho císaře jako nemilostnice, netoliko císařovi, ale i jiným mnohým v mrzkost byli a jej mrzéchu.

Najmilejší! Císař tento jest Pán Buoh všemohúcí, dcera jeho jest duše, sien udělaná jest tělo ze čtyř elementóv. Námilostnice té dcery jest srdce: bude li námilostnice dobrá, bude i dcera dobrá. Poslové sú uši, jazyk, oči: skrze něžto srdce se nadýmá a jazyk mluví, nemaje váhy ani rady, Šalomúna poslúchaje, kdež die: Čas mluvení a čas mlčení. Těm jistým, ješto zde neradi mlčí, bieda v súdný den, když každý hříšný oněmí, neb proti němu bude mluviti svědomí, všecko stvoření proti němu volati bude a Kristus své rány otevře a ukáže, ale nyní sú časové ustaveni, jakož Šalomún dí: Netoliko čas mlčení, ale čas mluvení a zvláště ve dvém, to jest – v svaté zpovědi a nábožné modlitbě.

Čte se také o třech mudrcích, když byli jeden čas otázáni, co by bylo najsilnějšího v světě. Jeden odpověděl, že víno, druhý odpověděl, že žena, třetí odpověděl, že král. A všickni pravdu pověděli. Víno jest Duch svatý, jenž apoštoly opojil byl, že vešken svět přemohli. Žena jest Panna Maria, jenž krále všemohúcího k tomu přivedla, aby pro nás pro hříšné trpěl, nebo když by byl z ženy tělesenství

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).