ochoten, jakž i každému,
s kýmž máš co činiti v světě,
[340] v kteréj dobrotivie přětě,
drž sě obyčejóv ctných.
Přirozených přátel svých
chovaj, netrať jich svú vinú.
Tiť lidé najviec hynú
[345] na cti, na zboží, na slově,
ktož sobě pak přiezni nově,
když ztratí své ctné přátely,
i buď pak přiezni cěly
hledati v chaternéj měně.
[350] Tiť sú lidé v lehkéj cěně,
ke cti sú lehčejšie plev
přisieny a lidskú krev[4]zjevně chybný (zkomolený) zápis.
Protož buď s přátely míle,
chuzšie rád po sobě chýle
[355] a bohaté výše maje,
dojdeš zde cti i tam ráje.
Budeš li dvořenín dávný,
kterého dvoru ústavný,
tehdy to chci řieci tobě,
[360] neznámé hosty viň k sobě,
viň rád, milostivě, z ticha,
nechajť jimi jiný pýchá.
Ty vždy neměj té hrdosti,
by jim dal té neznámosti,
[365] uč sě stydlivě býti,
[35r]číslo strany rukopisumóžeš tiem raději cti slúžiti.
Pakli to usmyslíš sobě,
žeť co bude mílo tobě
k světu po rytieřství jěti,
[370] nepustě toho z paměti,
když by sě zasě ctně vrátil,
by sě hrdostí odvrátil
od svých chudých přátel proto.
Nebť k onomu slušie toto,
[375] by jě k sobě míle vinul,
s nimi z prácě otpočinul
podlé ctného kratochvílenie.
Pakli by sě z nich násilenie
dálo komu z vyššie moci,
[380] a ty mu moha pomoci
jeho pravdy, i nepomohl,
kakž by to přivésti mohl
jemu řěčí nebo činy,
jměl by na sě těžké viny,
[385] ke cti uraženie za to.
Bude liť mílo nésti zlato,
by jeho dóstojně dobuda,
prvé panoší pobuda,
i přijal rytieřstvie na sě
[390] takž, jakž by tajně i věhlasně
řekli, že jsi rytíř nemarný,
ke všiej cti dóstojně platný.
[35v]číslo strany rukopisuNeveď přieliš mysli k tomu,
by sě tak obložil [v]text doplněný editorem domu
[395] neb kteréjž sě zradíš věci,
jakž by ctně slúžil otci,
by pro svú lenost obláščen,
nebyl by širocě sčasten
v takém marném obložení.
[400] Stój myslí po ctném odění,
by s tiem v svých jiezdách projěl,
jakž by věrně pak všie cti dojěl,
i buď druhu toho radný.
Nebuď nestatečný, svádný
[405] v obci ani v tovařišství,
budiž pak tak v přiezni,
jakž sebú ctné družiny
nestrávil pro své marné činy
skutkem nebo svádú, řěčí.
[410] Chce liť sě, stój po počestnéj sěči,
jenžto móž probyti řádně
ke cti, múdře i věhlasně,
tobě i tvému dietěti
na světě k věčnéj paměti
[415] […]text doplněný editorem[5]chybí verš; došlo ke spojení dvou veršů 415 a 416 ve verš jediný
i k rytieřství, k valnéj příhodě,
kdež kniežata, mocní páni
táhnú k sobě čirú plání,
chtiec svú vólí z srdcě snieti
[420] a o to jich nic rozvésti
nemóž v téj mieře již.