předpeklé vyvedení, o anjelských prázdných bydl naplnění. Toť jest ten dnešní den, v němžto zjevena nebeská rada, kterým by činem věčná smrt byla zahlazena a člověk z diáblovy moci byl vysvobozen a k dřevniemu dávniemu duostojenství byl navrácen. By tomu svět srozoměl, co je jemu dobrého, radostného i všie chvály duostojného tento den přinesl, ctil by i slavil by jej nade všeckny jiné hody. Toť jest ten den, v němžto slovo u boze na věky skrytě schované tělesenstvie přijalo, neb by se bylo to nestalo, nikda by se byl nenarodil, nikda by byl pro hřiešné své svaté krve neprolil, nikda by z mrtvých nevstal, nikda by pekla nepobojoval, nikda by na nebesa nevstúpil, nikda by ducha svatého apoštolóm neseslal, v němžto a skrze něžto přicházie nám hřiechóv odpuštěnie. Toť jest ten den slovutný, nade všeckny jiné hody svrchovaný i všech slavných hodóv počátek, o němžto svatý Řehoř v své svaté cierkvi zpievati ustavil v tato slova: Toť jest ten den, jenžto jest sám hospodin učinil, dnes jest hospodin vezřel na svého lidu strast a vykúpenie poslal. Dnes smrt, jižto bieše Eva všemu světu vnesla, Maria zahnala. Dnes bóh člověčenstvie přijal, to, jímžto byl, toho neproměnil, jímžto jest nebyl, to znova vzal. A protož tak spasitedlný počátek našeho vykúpenie nábožně a vesele pamatujíce, všickni rcemy: Chvála tobě, hospodine. Takž jie anjel řekl: Zdráva, milosti plná. Tu praví svatý Jeroným: Ó, kterak jest dobře řekl anjel milosti plná, neb plností tvé svaté milosti štědrú rosú ducha svatého skropen jest všeho světa národ. Neb