biskupa. Sedmé, ktož by kostel učinil, aby jej dostatečnými almužnami nadal. A osmé právo na se nalezl, aby v kostel svatého Petra venda, na své hřiechy sám požaloval. A když ta práva v Římě byla ohlášena, chtě ciesař sám jeden kostel zakládati, sám se jal základové jámy kopati a tak, což prsti ukopal, najprvní sám na svú plecí dvanádcte kusóv země vynesl. To jeho matka Helena, v dalekých vlastech u Betaní jsúci, uslyševši, synu svému Konstantinovi listy poslala a to chváléc, že jest pohanských modl se odpověděl, ale z toho jemu porokujíc, že jest ostav boha židovského, přijal vieru člověka ukřižovaného. Jiežto syn otepsal a takto vzkazuje, aby mistry židovské s sebú pojmúc přijela. A on zatiem křesťanských mistróv dobyl, aby se spolu z písma hádali. A skrze to hádanie, která by byla pravá viera, lépe se poznali. To Helena, matka ciesařova, uslyševši, čtyřidceti a sto mistróv židovských velmi slovutných pojemši, přijela. Mezi nimižto bieše dvanádcte mistróv, v umění i v múdrosti nade všecky jiné znamenití biechu. A když se před ciesařem svatý Silvester a jeho žáci s těmi židy na hádanie spolu snidú aneb sešli, na tom s obú stranú povolichu, aby dva mudrce pohanská vydala, jednomu řiekali Krathon a druhému Zenofilus, kteréž byšta strany ta dva posvědčila, těch by viera pravějšie byla. A ta jistá dva, jak jsta koli pohany byla, však sta velmi věrná a spravedlivá byla nalezena, že ty jisté židovské mistry, když svatý Silvester s pomocí ducha svatého všeckny přeháda, a na to tú dvú