strašlivý, a to pro mnohé žalobníky a pro přísný počet, kterýž ze všech věcí vydati máme. Také pro výpověd konečnú, kteráž od Súdce spravedlivého hrozně vyřčena bude, kterýchžto všech věcí památka hodně každého od hřiechuov odvodí. Třetie věc poslednie, jehož pamět od hřiechuov člověka odtrhuje, jestiť peklo věčných muk, miesto, o kterémž Atanasius, svatého Antonína připomínaje, takto jest napsal, když jej diábel kterým hřiechem pokúšel. Tehdy hned muky pekelnie, kteréž by za ten hřiech trpěti měl, ku paměti sobě přivedl jest, a tak mocně nad diáblem vítězil jest, vysvobozen jsa od pokušenie i od hřiechu. Přitom pak tři věci zvláště znamenati máme. Prvnie rozličnost jmen pekelních příbytkuov. Druhé mnohá trápenie pekelních katuov. Třetí rozličný zpuosob pekelních muk. Třetie věc budúcie jestiť věčná muka pekelnie a miesto ohnivé k mučení hřiešných duší. Najprvé věz, že peklo slove miesto ohnivé, do něhož duše vneseny bývají, aby věčně mučeny byly. Jakož o tom Job die: Ktož sstúpí do pekla, nevyjdeť zase ani se navrátí do domu svého. O tom ohni svatý Řehoř die: Jeden oheň pekelní věčný má býti, ale nejednostajně všecky mučí, nebo podlé zaviněnie velikosti a muky velikost bude, svietiti bude biedným k rozmnožení muky, aby vidúce z toho větší bolest měli. A nebude jim svietiti ku potěšení, aby neviděli. Z čeho by se radovali. Ale dále die, že dvojie věc jest zatracencuov muka. První zámutek, kterýž mysl trápí, druhá oheň a plamen, kterýž tělo mučí viece, než muož vymluveno býti. Jakož David die: Spadnúť na ně uhle, v oheň uvržeš je a v biedách svých neostojie. A opět Pán v hněně svém zarmútí je a spálíť je oheň. A Izaiáš die: Budeť lid jakožto pokrm ohně. Skrze Jeremiáše také Pán die: Oheň zapálený v prchlivosti mé na vás hořeti bude. Ten od hněvu Súdce tak zapálený na věky neuhasne. Jakož Job pověděl: Sžieřeť je oheň, kterýž nebude zapalován. Ó, kterak tvrdě mstíti bude Pánnad hřiešníky a zatracenci. Jakož Eklesiastes die: Pomsta těla nemilostivého, oheň pak ten pekelní, rozdělený jest od tohoto ohně zdejšieho zvláště trojím obyčejem. Najprvé, že jest krutější