zuby svými škřípěti bude a zhyne. Druhá pak věc, kteráž bázen má činiti člověku před tiem súdem, jestiť počet přiesný, kterýž má činiti každý člověk, obvláště z vladařstvie svého. Jakož svatý Lukáš píše: Vydaj počet z vladařstvie svého, neb již nebudeš moci vládnúti. Protož, najmilejší, kdyby měl časnému pánu počet z tisiece zlatých toliko učiniti, jakú by péči měl, aby z počtu vyšel. Mějž mnohem větší péči a bedlivost, maje počet vydati ze všeho, cos se dopustil, a to před Bohem i anjely i všemi svatými jeho z najvětšieho i z najmenšieho až do poslednieho šartu. Jakož Izaiáš prorok die: Pán k súdu přijde s staršími lidu svého a kniežaty jeho. A Zachariáš prorok: Přijdeť pán Buoh mój i všickni jeho světí s ním, totiž k obecnému súdu, kterýž bude neskrytě a netajně, ale zjevně přede všemi lidmi. A proto se jeho má člověk viec báti. neb Zofoniáš prorok die: Ráno súd svój vydá na světlo a neskryje se. Budeť tu mieti činiti člověk z mnohých věcí počet. Najprvé z duše od Boha sobě dané a poručené. Kdyby král dceru svú najmilejší a dědicku svého královstvie někomu poručil z svých poddaných k ostříhaní, a on jie zle ostřiehal, že by k hanbě přišla, kto pochybuje, že by těžkého počtu od něho požádal! Co pak král nebeskýučiní tomu, jemuž dceru svú najmilejší, totiž duši čistú, dal jest k ostříhaní, kterúž jest v královské duostojenstvie umienil povýšiti,