pravil jej býti žalobníkem bratří. O tom svatý Augustýn takto die: Státi musí všickni před stolicí Kristovú. Tuť bude přítomen diábel a vypravovati bude sliby a povinnost křesťanskú, ukážeť nám vše, což sme proti tomu činili a v čem sme hřešili a v kterém miestě a což tehdáž činiti měli, řéciť bude ten ukrutný protivník náš: Najspravedlivější súdce, odsuť tohoto v moc mú pro jeho vinu, kterýž jest tvój býti nechtěl skrze milost tvú. Jest tvój skrze milost, ale muoj jest skrze hřiechy, tvój jest skrze umučenie tvé, ale mój jest skrze radu mú. Toběť jest byl neposlušný, mněť jest byl povoloval, od tebeť jest vzal oděv nesmrtedlonosti, ale ode mneť jest vzal tento ohyzdný. Tvójť jest oděv vzal a zavrhl, ale v mém jest sem přišel. Protož, najspravedlivější súdce, odsudiž jej býti mým, ať jest se mnú zatracen. Třetí žalobník budú anjelé a blahoslavení duchové. Nebo věřiti jest hodné, že ten, kterýž jim poručil duše k ostříhaní, požádá od nich z toho počtu, kterak sú ostříhali. A poněvadž oni neklamají ani viny cizie naše přijímají, musí pravdu pověděti, že oni vinni nejsú, ale lidé hřiešní, kteříž nechtěli jim věřiti a jich poslúchati. Nebo vina lékaře, neuzdraví li nemocného neposlušného, když na jeho pilnosti neschází. Jakož Jeremiáš die: Léčili sme Babylón, a nenie uléčen ani uzdraven. Tato sú slova anjeslká, jako by řekli: Učinili sme vše, což bylo potřebné k léčení. Ale svú vinú nenie uléčen Babylón.