za dobré skutky odplatu budeš žieti. Druhá věc budúcie jest tato. Druhá věc poslednie a budúcie, jejíž pamět od hřiechuov odvodí, jestiť soud Boží poslední. Ktož naň pamatuje, často netoliko od velikých, ale i od najmenších se hřechuov varovati bude. Jakož se čte v Životiech otcuov svatých: Když jeden dobrý stařec viděl mládence jednoho, an se v smiech rozpustil, řekl jest jemu: Před nebem i zemí počet vydati máme ze všech skutkuov života našeho, a ty se pak směješ. Jako by řekl, by věděl, jak přiesný bude počet na súdu Božiem činěn ze všech hřiechuov, i najmenších, nesmál by se, ale plakal by raději a byl smuten. Nynie čas jest plakánie a na své hřiechy lkánie, potomť se ti zradují, kteříž zde zámutky mají. Jakož o om svatý Řehoř die: Tohoto času tak jednáno býti má veselí, aby nikdy hořkost budúcieho súdu od paměti neodešla. A toť jest, což sám Pán v Eklesiastiku die: Pamatuj na muoj súd, nebo když přijmu čas, jáť spravedlnosti súditi budu. Tak skrze proroka v Žalmech i skrze Johele praví: Povstaňte, národové, a vstupte na údolé Jozafat, nebo tu seděti budu, abych súdil vuokol všecky národy. A skrze Jeremiáše die: Ještě súdem svářiti se budu s vámi, die Pán. O kterémžto súdu obecném napsal Ozee prorok: Slyšte slovo Páně, synové izrahelští, nebo soud jest Pánu s bydliteli zemskými, kteréhož súdu každý se báti má. Jakož prorok die: Súdóv tvých strachoval sem se. A v Múdrosti: Vidúce zarmútí se hroznú bázní, lkajíce pro súženie ducha. Zajisté, pane, zarmútíť se v ten den národové a bátiť se budú obývající v končinách zemských od znamení tvých, kteráž mnohá a hrozná uzří. Jakož svatý Lukáš napsal: Když uzří syna člověka přicházejícieho v oblaciech s mocí velikú a velebností. Tehdy budú znamenie na slunci, na měsieci a na hvězdách a na zemi dav lidu pro slévanie zvuku mořského a vlnobitie, tak že schnúti budú lidé pro strach a očekávanie, kteréž přijde všemu světu. Ó, biedný člověče, pomysl na toho súdce, Boha a Člověka. Nebo oheň před obličejem jeho hořeti bude a okolo něho búře náramná. Oheň zajisté před ním puojde a páliti bude vuokol nepřátely jeho. Jakož svatý Pavel k židóm die: Hroznéť jest zajisté očekávanie súdu