[184v]číslo strany rukopisuste hrozné pomsty. A protož pro první hřiech, že jste jedli to ovoce zapověděné[cx]zapověděné] zapowiene, tu pokutu vám dávám, abyšte smrtí umřeli, jakož sem vám dřieve pověděl. Za druhý hřiech, že ste chtěli mně podobni býti v umění, protož hodné jest, aby ta vaše pýcha pokutami tělesnými byla upokořena. I vece dále Hospodin Evě: U bolesti porodíš syny tvé a budeš pod mocí mužovú. Ale muži jest řekl: Zlořečena země v diele tvém, v robotách jiesti budeš chléb tvój všecky dny života tvého. A hadu řekl jest: Zlořečený budeš mezi všemi hovady zemskými. Protož věz, ó Beliali, že jest pán Buoh pro první hřiech neučinil jest těch pokut zlořečených, ale pro druhé pohoršenie, neb by byl pán Buoh ty pokuty pro první hřiech učinil, tehdy by pán Buoh byl nespravedlivý, neb dvénásob pokutu učiniv pro jeden hřiech, a to by bylo proti právóm. A protož známo jest, že sú byli rozliční hřieši od Adama a Evy učiněni, proněžto rozličné pokuty byly sú vydány, neb pokuta nemá býti povýšena nad padenie, jakož tomu práva chtie. A protož pro dvoje jich prohřešenie dvěnásobně pokuta jest vydána na ně: jedna jest pokuta smrti byla, druhá jest byla u síle a bolesti. A protož najprvé jest měla prvnie pokuta shlazena býti a potom druhá, jakožto práva pokládají. A tak jest učinil mój pán Ježíš; najprvé jest shladil pokuty smrti duše, mra na kříži, a potom jest shladil pokutu bolesti a úsilé tělesného, z mrtvých vstávaje. Neb před svú smrtí práci i bolest trpěl jest, jakožto člověk, ale po vskřiešení ničehož nemohl jest trpěti, neb jest všecken hřiech na něm shlazený i pokuta hřiechu. Ale na jiných lidech svrchu psanú pokutu smrti […]text doplněný editorem skrze křest svatý – jakož řekl jest svým učedlníkóm: Děte, křtiece všecky lidi ve jmě Otce i Syna i Ducha svatého, a ktož nebude narozen druhé z vody a z Ducha svatého, ten nevejde do královstvie nebeského. Ale pokutu úsilé a bolesti nechtěl[cy]nechtěl] chtiel jest, aby byla zkažena, dokudž všickni lidé ve jmě jeho křtění neumrú a z mrtvých nevstanú, jakožto i mój pán Ježíš druhé svět navštieví, aby súdil živé i mrtvé. Neb jakožto Buoh po shřešení[cz]shřešení] wſkrzieſſeni[71]následuje „aby súdil živé“, podtečkováno písařem Adama chtěl jest od něho zvěděti, odkud jest pošlo, až věděv příčinu hřiecha, pokutu bolesti a roboty naň jest zložil: též po shlazenie pokuty smrti duchovnie skrze jeho smrt,