[62r]číslo strany rukopisuA kterak jest kolivěk všech svatých svatost svatá pamět duostojna, všakť toho nic nenie proti tvéj nebeskéj chvále, nebť jest toto zvláštní dar o bohu od svaté Trojice! Rozličné jsú svatosti otcové světí od boha svého osvieceně obdrželi podlé tělesenstvie, jakožto Abel, Enoch, Melchisedech, Abraham, Jákob, Jozef, Mojžieš, Eliáš, Izaiáš, Daniel, Ezechiel, David. Ti jsú všickni zvláštní svatostí bohu milí byli, ale nižádný z nich tak slavně jakožto Maria, Matka božie. Jehožto jsú oni všickni ale dalece božím sjednáním, od nich jest oddělena, nebo Matka božie netoliko v tělesenství Syna božieho jest nosila, ale také i v srdci svém a v srdečné mysli. Protož zvláště se máme po pánu bohu utiekati k tej dóstojné dievce, ještoť ona nikdy před svým milým synem nepřestává za hřiešné se přimlúvati.“ Tu také praví svatý Augustin: „Věřiti beze všie rozpači móžem, že což Maria, Matka božie, na svém milém synu prosí, toť vše obdrží, neboť ona vždy za hřiešné prosí a řkúci: Aj, milý synu, vizi, že si ráčil pro hřiešné člověkem býti a z mého jsi života tělesenstvie přijal, protož pomni na to, že s to učinil proto, aby se nad hřiešnými smiloval, jimžto jest toho velmi potřebie. Ktož tehda ten jest, ješto by se jejie milosti [62v]číslo strany rukopisusnažně modliti nechtěl, aby uslyšán nebyl?“ Proto já ještě, mistr Beda, nadto viece pravím, jehožto milosti jiní světí prosiec nemohú obdržeti, zač prosie, toť Matka božie zvláštním úfaním, k svému synu přistúpieci, obdrží všeckno, zač prosí. Protož, milá Matko božie, když jsi tak milostiva, my tebe, hřiešní, prosíme, aby skrze to svaté jméno, ješto jsi i slóveš Matka božie, ráčila před svým milým synem za nás, hřiešné, prositi, abychom tento zlý svět přejdúce, syna tvého milého, Jezukrista, tebú narozeného svými hřiešnými očima opatřiti mohli a s ním v království jeho bydliti na věky věkoma. Amen.
Tuto svatý Jan píše o jeho obřezování v osmý den
Potom osmý den po jeho narození, jakožto svatý Lukáš píše, to nebeské dietě podlé zákona ustavenie obřezáno jest. A tu, jakožto praví svaté Čtenie, nazváno jest jemu jméno Ježíš.[57]L 2,21 To přesvaté dietě a jméno jeho dřieve jest anjelem pověděno, než se jest Ježíš počal v své matce, ale u boha Otce schovánoť jest nám, hřiešným, k spasení. Českým i latinským rozumem to jméno Jesus móže řečeno býti jakožto Spasitel. O tom jménu praví svatý Bernart: „Ó, jméno přesvaté, blaze tomu, ktož tě dóstojně jmenuje!“ By byl který