[57r]číslo strany rukopisuviděn jest a s lidmi bytedlně obcházieše se.“[44]Jr 37,4 Protožť u veliké paměti tento den duostojen jest, jakož nám radí svatý Lev papež, řka: „Slušie všem zbožným křesťanóm srdečně k bohu zdechnúti kleknúc, děkovati z toho daru bohu a řkúc: Chvála tobě, náš hospodine, jenž se ráčil naroditi z svaté Mařie, čisté panny.“
O jeho svatém narození takto se píše, že v ty časy veliký mier a pokoj bieše tak, že césař Augustus beze všie přékazy mocně po všem světě panoval. A tak v svéj moci zámyslem kázal popsati koliko vlastí nebo měst, koliko hradóv, koliko vsí, koliko lidského pohlavie po všem světě bylo, tak aby každý, přída do města, kdež jest obýval césař, vládaři jeho peniez dada, poznánie učinil, žeť jest pod mocí římského césaře. A protož, že Jozef bieše od Davidova národu pošel, pojem Mariji, Matku boží, z Nazareta do Betléma jest s ní šel, nechtěl jest jie po sobě ostaviti, chtě vždy poctivě její strážce býti.[45]L 2,1–5
A když se k Betlému přibližováchu, jakožto praví mistr Bartoloměj v svém skládaní, vidúc Matka boží, ano jedni lidé velmi veselí a druzí velmi smutní. Tehdy se tomu Matka božie divieše, což jest toto, k tomu se jest jie anjel hned zjevil, řka: „To lid tento jest smutný, ješto národ židovský v svéj zlosti [57v]číslo strany rukopisuzatvrzený, pro nepřijetie viery bohem potupený.[46]Ps 94,23 Ale lid veselý národ pohanský, jenžto vieru přijmúc, u věčném veselí s bohem budú.“
Tehda, když Matka boží v město Betlém s Jozefem vnide, pro množstvie lidu, jenžto césařovým rozkázaním biechu přišli, nikdyž hospody nenalezše, pod městckú obecnú střechu jidešta. A ta střecha bieše proto učiněna, jakožto kněha Skolastica Historiacizojazyčný text praví, aby se měšťané, když by prázdni byli, tu scházeli a o obecné věci rozmlúvali mezi sebú, a také proto, aby tu v trhový den lid hostinský nebo sedlský s dobytkem pod ní stával. Protož tu biechu obecné jesle postavili. Potom, kdyžto tej přežádúcí noci Maria s Jozefem odpočívášta, přeradostná hodina přiblíživši se, v nížto Maria, panna čistá, Jezukrista porodila[47]L 2,6–7. A ta noc na neděli svatú bieše. V tu hodinu, jakožto svaté Čtenie praví, pastýři nad svým stádem bdiec, sediechu na poli. Tehda anjel s velikú světlostí nad těmi pastýři se vznášíše a k tomu jest zavolal a řka: „Zvěstujiť vám radost velmi velikú, nebť se jest nám Spasitel narodil.“[48]L 2,8–11 Tehda on toho netáhl dopověděti, že ihned zástupi anjelští velicí přiletěchu, jemu chválu vzdávajíce a řkúce: