Žaltář Bakalářův

Plzeň: Mikuláš Bakalář, 1499. Národní knihovna (Praha, Česká republika), sign. 43 G 82, . Editoři Batka, Ondřej, Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

Vznik edice byl podpořen projektem Grantové agentury České republiky č. 20-06229S První tištěný staročeský žaltář (filologická analýza a kritická edice).

[Generovaný obsah]

všemo[156v]číslo strany rukopisuhúcí syn, všemohúcí duch svatý. SymbAth1,14 Avšak ne třie všemohúcí, ale jeden všemohúcí. SymbAth1,15 Takež buoh otec, buoh syn, buoh duch svatý. SymbAth1,16 Avšak ne třie bohové, ale jeden[1169]jeden] + est lat. buoh. SymbAth1,17 Takež hospodin otec, hospodin syn, hospodin duch svatý. SymbAth1,18 Avšak ne třie hospodinové, ale jeden[1170]jeden] + est lat. hospodin. SymbAth1,19 Neb jakož zvláště jednu každú osobu boha neb hospodina vyznávati křesťanskú pravdú musíme, takež řéci tři bohy aneb tři hospodiny obecným křesťanským[1171]obecným křesťanským] catholica lat. zákonem zápověd máme. SymbAth1,20 Otec od žádného[1172]od žádného] odžane(ho) tisk nenie učiněn ani stvořen ani porozen. SymbAth1,21 Syn od samého otce jest, ne učiněn ani stvořen, ale porozen. SymbAth1,22 Duch svatý ot otce i syna, ne učiněn ani stvořen, ale pocházeje. SymbAth1,23 Protož jeden otec, ne třie otci, jeden syn, ne třie synové, jeden duch svatý, ne třie duchové [157r]číslo strany rukopisusvatí. SymbAth1,24 A v té trojici nenie nic prvnějšieho ani poslednějšieho, nic větčieho ani menšieho, ale všecky tři osoby spoluvěčné sobě jsú a spolurovné. SymbAth1,25 Tak ovšem, jakož svrchu řečeno jest, i trojici v jednotě, i jednotě v trojici klaněti se máme. SymbAth1,26 Protož kto chce spasen býti, tak o trojici drž. SymbAth1,27 Ale potřebie jest k věčnému spasení, aby také věrně věřil vtělenie pána našeho Jezukrista. SymbAth1,28 Jest tehdy viera pravá, abychom věřili a vyznávali, že pán náš Jezus Kristus, boží syn, bóh spolu[1173]spolu] navíc oproti lat. i člověk jest. SymbAth1,29 Buoh jest z podstaty otcovy před věky narozen a člověk jest z podstaty mateře u věku narozen. SymbAth1,30 Pravý buoh, pravý člověk, z duše rozumné a z těla člověčieho jsa. SymbAth1,31 Rovný otci podlé bostvie, menší otce podlé človečenstvie. SymbAth1,32 Kterýž ač jest bóh [157v]číslo strany rukopisui člověk, však ne dva, ale jeden jest Kristus. SymbAth1,33 Jeden zajisté ne obrácením božstvie v tělo, ale přijetím človečenstvie v boze. SymbAth1,34 Jeden ovšem, ne smiešením podstaty, ale jednotú[1174]jednotú] gednota tisk osoby. SymbAth1,35 Neb jakžto duše rozumná a tělo jeden jest člověk, tak buoh a člověk jeden[1175]jeden] gedeu tisk jest Kristus. SymbAth1,36 Jenž jest trpěl pro spasenie naše, sstúpil do pekel, třetí den z mrtvých vstal. SymbAth1,37 Vstúpil na nebesa, sedí na pravici boha otce všemohúcieho, odtud příde súdit živých i mrtvých. SymbAth1,38 K jehož příští všickni lidé vstanú s těly svými a vydadie počet z svých z vlastních[1176]svých … vlastních] propriis lat. skutkóv. SymbAth1,39 Ktož jsú dobře činili, puojdú v život věčný, ale ktož zle, v oheň věčný. SymbAth1,40 Toť jest viera obecná křesťanská[1177]obecná křesťanská] catholica lat., kteréž nebude li každý věrně a právě[1178]právě] firmiter lat. věřiti, nebude moci býti spasen.

Léta LXXXCXIX

X
1169jeden] + est lat.
1170jeden] + est lat.
1171obecným křesťanským] catholica lat.
1172od žádného] odžane(ho) tisk
1173spolu] navíc oproti lat.
1174jednotú] gednota tisk
1175jeden] gedeu tisk
1176svých … vlastních] propriis lat.
1177obecná křesťanská] catholica lat.
1178právě] firmiter lat.
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).