Žaltář Bakalářův

Plzeň: Mikuláš Bakalář, 1499. Národní knihovna (Praha, Česká republika), sign. 43 G 82, . Editoři Batka, Ondřej, Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

Vznik edice byl podpořen projektem Grantové agentury České republiky č. 20-06229S První tištěný staročeský žaltář (filologická analýza a kritická edice).

[Generovaný obsah]

všemohúcí syn, všemohúcí duch svatý. SymbAth1,14 Avšak ne třie všemohúcí, ale jeden všemohúcí. SymbAth1,15 Takež buoh otec, buoh syn, buoh duch svatý. SymbAth1,16 Avšak ne třie bohové, ale jeden buoh. SymbAth1,17 Takež hospodin otec, hospodin syn, hospodin duch svatý. SymbAth1,18 Avšak ne třie hospodinové, ale jeden hospodin. SymbAth1,19 Neb jakož zvláště jednu každú osobu boha neb hospodina vyznávati křesťanskú pravdú musíme, takež řéci tři bohy aneb tři hospodiny obecným křesťanským zákonem zápověd máme. SymbAth1,20 Otec od žádného nenie učiněn ani stvořen ani porozen. SymbAth1,21 Syn od samého otce jest, ne učiněn ani stvořen, ale porozen. SymbAth1,22 Duch svatý ot otce i syna, ne učiněn ani stvořen, ale pocházeje. SymbAth1,23 Protož jeden otec, ne třie otci, jeden syn, ne třie synové, jeden duch svatý, ne třie duchové svatí. SymbAth1,24 A v té trojici nenie nic prvnějšieho ani poslednějšieho, nic větčieho ani menšieho, ale všecky tři osoby spoluvěčné sobě jsú a spolurovné. SymbAth1,25 Tak ovšem, jakož svrchu řečeno jest, i trojici v jednotě, i jednotě v trojici klaněti se máme. SymbAth1,26 Protož kto chce spasen býti, tak o trojici drž. SymbAth1,27 Ale potřebie jest k věčnému spasení, aby také věrně věřil vtělenie pána našeho Jezukrista. SymbAth1,28 Jest tehdy viera pravá, abychom věřili a vyznávali, že pán náš Jezus Kristus, boží syn, bóh spolu i člověk jest. SymbAth1,29 Buoh jest z podstaty otcovy před věky narozen a člověk jest z podstaty mateře u věku narozen. SymbAth1,30 Pravý buoh, pravý člověk, z duše rozumné a z těla člověčieho jsa. SymbAth1,31 Rovný otci podlé bostvie, menší otce podlé človečenstvie. SymbAth1,32 Kterýž ač jest bóh i člověk, však ne dva, ale jeden jest Kristus. SymbAth1,33 Jeden zajisté ne obrácením božstvie v tělo, ale přijetím človečenstvie v boze. SymbAth1,34 Jeden ovšem, ne smiešením podstaty, ale jednotú osoby. SymbAth1,35 Neb jakžto duše rozumná a tělo jeden jest člověk, tak buoh a člověk jeden jest Kristus. SymbAth1,36 Jenž jest trpěl pro spasenie naše, sstúpil do pekel, třetí den z mrtvých vstal. SymbAth1,37 Vstúpil na nebesa, sedí na pravici boha otce všemohúcieho, odtud příde súdit živých i mrtvých. SymbAth1,38 K jehož příští všickni lidé vstanú s těly svými a vydadie počet z svých z vlastních skutkóv. SymbAth1,39 Ktož jsú dobře činili, puojdú v život věčný, ale ktož zle, v oheň věčný. SymbAth1,40 Toť jest viera obecná křesťanská, kteréž nebude li každý věrně a právě věřiti, nebude moci býti spasen.

Léta LXXXCXIX

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 3 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).