k němužto slušal, přída, ciesařovu vládaři peniez dada, poznánie učinil, že jest pod mocí římského ciesaře. A protož, že Jozef bieše od národa Davidova pošel, pojav Mariji, Matku boží, z Nazareta do Betléma s ní šel, nechtě jie po sobě ostaviti, chtě vždy její poctivý stráže býti.
A když se k Betlému přiblížichu, jakožto praví mistr Bartolomeus v svém skládaní, viděla Matka božie, ano jedni lidé velmi veselí a druzí velmi truchlí. A když se tomu Matka božie divieše, anjel boží se jí zjevil a řka: „Lid truchlý jest národ židovský, v své zlosti zatvrzeni pro viery nepřijetie bohem potupeni sú. Ale lid veselý jest národ pohanský, jižto vieru přijmúc, u věčném veselí s bohem budú.“
Tehdy, když Matka božie do města Betléma s Jozefem přijide, pro množstvie lidu, ješto byli ciesařovým přikázaním přišli, nikdiež hospody nenalezše, pod měsckú obecnú střechu jidešta. A střecha ta bieše na to učiněna, jakožto kniha Skolastika Istoria praví, aby se měšťané, když by prázdni byli, tu scházeli, o obecné věci rozmlúvali, a také proto, aby v trhový den sedlský lid s dobytkem stával. Protož obecné jesle ustavili biechu. A když tu té noci Maria s Jozefem odpočívášta, ta přeradostná se hodina o puol noci přiblíži, v nížto Maria, svatá dievka, Jezukrista porodila. A ta noc na neděli bieše. V tu hodinu, jakožto praví svaté Čtenie, pastýři nad svým dobytkem na poli biechu bdějíc. Tehdy anjel s velikú světlostí nad těmi se pastýři vznášeje, zavolal velikým hlasem a řka: „Zvěstuji vám radost velikú, narodil se nám Spasitel všeho světa.“ Netáhl toho dopověděti, až ihned u velikém množství zástupi anjelští přijidechu a řkúc: „Chvála buď na výsosti bohu a na zemi pokoj lidem v dobré vuoli.“ Tu praví svatý otec Lev papež: „Dobře se anjelé jeho svatému narození radováchu, neb to již vědiechu, že skrze jeho svaté narozenie všech lidských národóv přišlo spasenie, nebeského královstvie skrze množstvie svatých duší slavné obveselenie, hřiešných lidí s bohem milostivé smířenie.“ A když se anjelé milostivému božiemu narození tak radovali i tak radujíc radostně zpievali, velmi viece my, hřiešní, jeho svatému narození máme se radovati. Tu praví svatý Augustin, proč se máme radovati: „Slyšte všickni národové, jehož ste nikdy neslýchali. Svatá dievka porodila, porodivši čistú dievkú ostala a synu, jehožto porodila, tomu se modlila. Přestaniž již všecka strastná péče, neb nám již jest přišlo našeho spasenie