[214r]číslo strany rukopisuk němužto slušal, přída, ciesařovu vládaři peniez dada, poznánie učinil, že jest pod mocí římského ciesaře. A protož, že Jozef bieše od národa Davidova pošel, pojav Mariji, Matku boží, z Nazareta do Betléma s ní šel, nechtě jie po sobě ostaviti, chtě vždy její poctivý stráže býti.[71]L 2,1–5
A když se k Betlému přiblížichu, jakožto praví mistr Bartolomeus v svém skládaní, viděla Matka božie, ano jedni lidé velmi veselí a druzí velmi truchlí. A když se tomu Matka božie divieše, anjel boží se jí zjevil a řka: „Lid truchlý jest národ židovský, v své zlosti zatvrzeni pro viery nepřijetie bohem potupeni sú.[72]Ps 94,23 Ale lid veselý jest [214v]číslo strany rukopisunárod pohanský, jižto vieru přijmúc, u věčném veselí s bohem budú.“
Tehdy, když Matka božie do města Betléma s Jozefem přijide, pro množstvie lidu, ješto byli ciesařovým přikázaním přišli, nikdiež hospody nenalezše, pod měsckú obecnú střechu jidešta. A střecha ta bieše na to učiněna, jakožto kniha Skolastika Istoria praví, aby se měšťané, když by prázdni byli, tu scházeli, o obecné věci rozmlúvali, a také proto, aby v trhový den sedlský lid s dobytkem stával. Protož obecné jesle ustavili biechu. A když tu té noci Maria s Jozefem odpočívášta, ta přeradostná se hodina o puol noci přiblíži, [215r]číslo strany rukopisuv nížto Maria, svatá dievka, Jezukrista porodila.[73]L 2,6–7 A ta noc na neděli bieše. V tu hodinu, jakožto praví svaté Čtenie, pastýři nad svým dobytkem na poli biechu bdějíc. Tehdy anjel s velikú světlostí nad těmi se pastýři vznášeje, zavolal velikým hlasem a řka: „Zvěstuji vám radost velikú, narodil se nám Spasitel všeho světa.“[74]L 2,8–11 Netáhl toho dopověděti, až ihned u velikém množství zástupi anjelští přijidechu a řkúc: „Chvála buď na výsosti bohu a na zemi pokoj lidem v dobré vuoli.“[75]L 2,13–14 Tu praví svatý otec Lev papež: „Dobře se anjelé jeho svatému narození radováchu, neb to již vědiechu, že skrze [215v]číslo strany rukopisujeho svaté narozenie všech lidských národóv přišlo spasenie, nebeského královstvie skrze množstvie svatých duší slavné obveselenie, hřiešných lidí s bohem milostivé smířenie.“ A když se anjelé milostivému božiemu narození tak radovali i tak radujíc radostně zpievali, velmi viece my, hřiešní, jeho svatému narození máme se radovati. Tu praví svatý Augustin, proč se máme radovati: „Slyšte všickni národové, jehož ste nikdy neslýchali. Svatá dievka porodila, porodivši čistú dievkú ostala a synu, jehožto porodila, tomu se modlila. Přestaniž již všecka strastná péče, neb nám již jest přišlo našeho spasenie