[187v]číslo strany rukopisudie Kristus[353]na okraji připsáno „Mt 10“: „Neroďte se báti těch, kteří tělo zabíjejí, a duše nemohú zabiti, ale radějše se bojte toho, jenž móž i tělo i duši zatratiti u věčný oheň.“ Pak radú účasten jest svatokupecství, ktož kolivěk dá dóvtip tomu, jenž chce kupčiti nezřízeně, aneb tomu, jenž chce prodávati. A těch jest veliká věc u papeže, jenž vymýšlejí i papežovi i těm, jenž stojí o obroky, divné haklíky. A to vše, aby papež i oni viece peněz nabrali a kupci, aby více dali. A tak bývá, že jeden obrok bude několikrát prodán. A všecky ty výmysly popsati, jedné což já jich vím, bylo by příliš dlúho. Než toto sem řiekal těm, jenž sú bývali zklamáni, že kdybych chtěl prositi papeže za obrok, tehdy bych[354]opraveno z „by“ položil takto v bulli, že tak chce míti otec svatý, aby nižádný nemohl vymysliti co, aby toto dání přesáhl. V tomto účastenství jsú právoukové. A jiné kto by vyčetl? Poněvadž otec[355]následuje přeškrtnuté slovo „svatý“ synu, bratr bratru, tovaryš tovaryši radí, aby stál o obroky. A farářové radí třiedníkóm, [188r]číslo strany rukopisuaby naháněli za třidceti mší, za zpověd, za svátost. A třídníci zase radí farářóm. Ale ufám Bohu, že mnozí sú mezi nimi, jenž tím nejsú vinni.
Pak potvrzením neb potvrzováním šimonstva jsú účastni všickni, kteří potakají[356]ve slově je přepisováno, řkúce: „Tak jest dobře.“ A zvláště jsú tím vinni mocní králi, kniežata a páni, biskupové i jiní povýšení, kteří by měli to rušiti, a pak potvrzují aneb netbají, jako by jim do toho nic nebylo. I kterú výmluvu mohú míti před Bohem, jenž[357]„kterú výmluvu mohú míti před Bohem, jenž“ připsáno na okraji jinou rukou jim dal moc a povýšení nad jinými, aby je zpravovali a nedali jim zlosti vésti, jakož najdále mohú? Aniž mají výmluvy jakož potom položím, řkúce, že netbají, co duchovní činí. Neb vím, že kdyby duchovního haněl neb jemu kradl neb s ženú léhal, že by toho netrpěl. Ne, ihned by mstil, mohl li by. I pak nechce dbáti, že větčí hřiech duchovní člověk vede. I zdaliť není větčí hřiech svatokupecství než krádež neb smilství aneb kniežete světského haněnie? Poněvadž člověk svatokupecstvím zvláště hanie Ducha svatého, jeho dary prodávaje neb kupuje a tak Du[188v]číslo strany rukopisucha