[149r]číslo strany rukopisuzdali nalezneš biskupa, jenž by následoval Krista. Věru, onť sám die[195]na okraji připsáno „Io 10“: „Což jich[196]„jich“ připsáno na okraji jinou rukou kolivěk přišlo, jsú zloději a lotři.“ Ještě die někdo: „Řekl si, že biskupové jsú svatokupci vedlé řeči svatého Řehoře, kteříž dávají panošem a přátelóm. Však přirozený jest zákon, že člověk má pomoci otci a mateři a potom jiným přátelóm. Kterakž tehdy biskup mezi najvětšími kacieři a mezi Antikristy má jmien býti, dává li přátelóm?“ K tomu by odpověděl sv. Řehoř, že byl li by přítel biskupóv v núzi tak u veliké neb u větší než jiný, jenž nenie jeho příbuzný, tehda dada jemu biskup z milosrdenstvie kostelní almužny pro Pána Boha, aby mu z núze veliké pomohl. Ne proto, aby k světu ho povýšil a zvelebil, neb aby život lehký, rozkošný vedl, protože jest příbuzný jeho. Tehdy takovým dáním biskup nemá mezi najvyššími kacieři a mezi Antikristy položen býti. Ale učiní li zpět, tehdy upadne v řeholu Antikristovu.
A tak již máš, kterak biskup muož svato[149v]číslo strany rukopisukupec býti, v biskupství vstúpě. Druhé v něm přebývaje. Pak již a třetí muož býti východem, a to dvojím obyčejem. Prvý[197]původně v textu zapsáno „prvým“, litera „m“ označena symbolem pro vypuštění, že příteli neb jinému na penězích sstupuje[198]„iniciální litera „s“ zapsána dodatečně jinou rukou nad řádek, a tak nezřízeně vstúpě, nezřízeně vystupuje[199]ve slově je druhou rukou opravováno, prefix „vy“ dopsán na okraji. Druhé, že vstúpiv zle v biskupstvie, nepokaje se, tak umře. A znamení toho[200]následuje přeškrtnuté slovo „člověka“ veliké má, když věda do sebe, že zle jest všel, toho se nekaje, a jiné, kteříž proti tomu svatokupecství mluví, těm se až do smrti protiví. A k tomu takto píše sv. Řehoř[201]na okraji připsáno „Gregorius…“ (dále nečitelné): „Ač kto nestkví se svatými mravy, ani od žákovstva, ani od lidu povolán, ani prosbú připuzen, nestydatě Kristovo kněžství, již[202]následuje přeškrtnutý text „to vieš, jsa“ některým hřiechem poškvrněn, nepravú[203]litera „ú“ dopsána nad slovo srdce žádostí, neb nečistými[204]prefix „ne“ připsán jinou rukou na okraji prosbami úst, neb hlukem, neb tělestnú službú, neb lstivým darem, ne pro zisk duší, ale marné chvály žádostí obklíčen, to jest, jsa biskupské neb kněžské duostojenstvie přijme