[133v]číslo strany rukopisurušiti mohli.
Má diábel ještě tuto výmluvu, že když po dóstojenství biskupské neb jiné ku papeži přijdú, tehdy netrží nic ani o penieze mluví, aby bylo co dáno, jedné což bude chtíti dáti ten, jenž žádá dóstojenství. A tak papež neučiní svatokupecství, aniž bude vinen. K řeči té odpovídá skutek svatého Petra, jenž nechtě vzíti peněz od Šimona, aby nebyl účasten jeho kupecství, řekl jest[117]na okraji připsáno: „Act 8“: „Penízi tvoji buďte s tebú na zatracení, žes mněl dar boží za penieze kúpiti.“ I kto by mohl Petra a jiné apoštoly vymlúvati, by byli od Šimona penieze vzali. Ale snad die lucek: „Šimon jest řekl: ‚Vezměte penieze a dajte mi tu moc.‘ “ Ale tento nedie, než mlče, dá prvé aneb po tom, když již bude jemu dáno. A tak není kupčení. Ale tomu luckovi Hodek pekař neb Huoda hokyně odpoví, že když má chléb před sebú, a přijda někdo prvé, než vezme chléb, neb potom položí peníz, mlče, die Hodek neb Huoda, že ten kúpil jest chléb[118]„neb potom položí peníz, mlče, die Hodek neb Huoda, že ten kúpil jest chléb“ připsáno dodatečně pod textem. Též i tuto jest. Protož dobře položeno, že svatokupecstvie jest zlá vuole k směnění duchovní věci [134r]číslo strany rukopisuza tělestnú. Ale die lucek: „Papež jest neměl vuole, aby penieze vzal.“ Lucku, jesti liť tak, tehda řekl jest jako Petr: „Peniezi tvoji buďte s tebú na zatracení.“ A tak nepokusí se[119]„se“ dopsáno dodatečně nad řádek nižádný s penězi u papeže, jako po Šimonovi nepokusil se nižádný u Petra. Ale kterak tomu uvěříme? A my za pražské arcibiskupství do Říma veliké peníze vždy nosíme, když nového arcibiskupa máme míti? Ještě snad ještě někto die: „Papež musí míti mnoho peněz, aby neposlušné a protivné mocí ku poslušenství připudil. Protož musí dobývati peněz, jak muož, a nemá podobnějšího obyčeje, než aby tak bral za obroky, poněvadž dávají dobrovolně. A také aby dal odpustky, aby lidé, dadúce peníze, sobě nebeské královstvie kúpili a papeži na zlé lidi pomohli. K tomuto[120]„to“ dopsáno na okraji duovodu odpovídá život chudý Kristuov a svatých apoštoluov, jenž sú nesměli míti mnoho peněz, aniž sú chtěli mocí neposlušné a protivné ku poslušenství puditi. Aj, Spasitel, jenž jest